مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت های رشته ای

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات نشان داده است نوع و حجم فعالیت­ های اعضای هیات علمی در رشته­ های مختلف متفاوت است و این تفاوت از ماهیت رشته تاثیر می­ پذیرد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت­ های رشته ­ ای انجام شده است. روش بررسی: تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و در سال1393 انجام شد. جامعه ­ آماری 1200 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز بود که بر اساس جدول مورگان, 300 نفر به عنوان نمونه برآوردگردید. 265 پرسشنامه بازگردانده ­ شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 37 سوال در مقیاس لیکرت بود که روایی­ صوری و محتوایی با دیدگاه 5 متخصص و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 تایید ­ شد. نتایج با استفاده از آزمون ­ آنوا تحلیل گردید. یافته ها: درهمه رشته ­ ها پژوهش بیشترین و دانش پژوهی تعهد [همزبانی با جامعه] کمترین سهم را داشت. سهم پژوهش در رشته ­ های فنی مهندسی, علوم پایه و علوم پایه پزشکی بیشتر بود(P value<0. 05), و همزبانی با جامعه در علوم انسانی و علوم پزشکی بیشتر بود(P value <0. 05). نیمرخ وضعیت بهینه در رشته ­ ی مهندسی, علوم پایه محض و علوم پایه پزشکی نزدیکی بیشتری داشت و کشش آن به سمت پژوهش بود درحالی­ که نیمرخ رشته­ های علوم انسانی, پیراپزشکی و بالینی کشش بیشتری نسبت به آموزش داشت. نتیجه گیری: سهم هر یک از کارکردها با توجه به ماهیت رشته متفاوت است. این موضوع مهم باید در آیین نامه­ ها و اصلاحات نظام ارزیابی فعالیت ­ های اعضای هیات­ علمی در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان، زهرا، و ابوالقاسمی، محمود. (1397). مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت های رشته ای. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(29 )، 63-76. SID. https://sid.ir/paper/219294/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان زهرا، ابوالقاسمی محمود. مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت های رشته ای. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛11(29 ):63-76. Available from: https://sid.ir/paper/219294/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کریمیان، و محمود ابوالقاسمی، “مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت های رشته ای،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 29 ، pp. 63–76، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button