زمینه و هدف: دانش آموختگان پزشکی باید شایستگی های لازم برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه را در دوران تحصیل کسب نمایند. این امر مستلزم بررسی برنامه ی درسی، بازنگری و بهبود کیفی آن است. این مطالعه باهدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی برنامه ی درسی دوره ی بالینی از نظر پاسخ گویی اجتماعی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که طی سه مرحله در سال 1396و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگی های برنامه ی درسی دوره ی بالینی پزشکی براساس رویکرد پاسخ گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله ی دوم، ابعاد و گویه های ابزار با استفاده از نتایج بخش کیفی مطالعه و بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش تدوین گردید، و در مرحله ی سوم نیز روایی صوری، روایی محتوا و پایایی ابزار تعیین گردید. یافته ها: طی مرحله ی اول پژوهش، ویژگی های برنامه ی درسی دوره ی بالینی از نظر پاسخ گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله ی دوم، ابزار اولیه در 4 حیطه و 55 گویه طراحی شد. در مرحله ی سوم، اعتبارسنجی ابزار انجام پذیرفت و ابزار (با 40 گویه) روا گردید که نمره تأثیر آیتم گویه ها بالاتر از 5/1، CVR و CVI در هر گویه به ترتیب بالاتر از 59/0 و 79/0 و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 برآورد گردید. نتیجه گیری: ابزار ارزشیابی در 4 حیطه و 40 گویه طراحی شد که از روایی محتوایی، روایی صوری و پایایی خوبی برخوردار است. این ابزار می تواند برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره ی بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.