مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبارسنجی ابزاری برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 زمینه و هدف: دانش آموختگان پزشکی باید شایستگی های لازم برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه را در دوران تحصیل کسب نمایند. این امر مستلزم بررسی برنامه ­ ی درسی, بازنگری و بهبود کیفی آن است. این مطالعه باهدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی برنامه ­ ی درسی دوره­ ی بالینی از نظر پاسخ گویی اجتماعی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که طی سه مرحله در سال 1396و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی, ویژگی های برنامه­ ی درسی دوره­ ی بالینی پزشکی براساس رویکرد پاسخ گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله ­ ی دوم, ابعاد و گویه های ابزار با استفاده از نتایج بخش کیفی مطالعه و بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش تدوین گردید, و در مرحله­ ی سوم نیز روایی صوری, روایی محتوا و پایایی ابزار تعیین گردید. یافته ها: طی مرحله ­ ی اول پژوهش, ویژگی های برنامه ­ ی درسی دوره­ ی بالینی از نظر پاسخ گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله­ ی دوم, ابزار اولیه در 4 حیطه و 55 گویه طراحی شد. در مرحله­ ی سوم, اعتبارسنجی ابزار انجام پذیرفت و ابزار (با 40 گویه) روا گردید که نمره تأثیر آیتم گویه ها بالاتر از 5/1, CVR و CVI در هر گویه به ترتیب بالاتر از 59/0 و 79/0 و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 برآورد گردید. نتیجه گیری: ابزار ارزشیابی در 4 حیطه و 40 گویه طراحی شد که از روایی محتوایی, روایی صوری و پایایی خوبی برخوردار است. این ابزار می تواند برای ارزشیابی برنامه ­ ی درسی دوره­ ی بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادیب، یوسف، فتحی آذر، اسکندر، علیزاده، مهستی، و دهقانی، غلامعلی. (1397). طراحی و اعتبارسنجی ابزاری برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(29 )، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/219296/fa

Vancouver: کپی

ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، علیزاده مهستی، دهقانی غلامعلی. طراحی و اعتبارسنجی ابزاری برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛11(29 ):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/219296/fa

IEEE: کپی

یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، مهستی علیزاده، و غلامعلی دهقانی، “طراحی و اعتبارسنجی ابزاری برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره بالینی پزشکی از نظر پاسخ گویی اجتماعی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 29 ، pp. 1–12، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219296/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button