مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل کیفی مقالات پژوهشی حوزه «تعامل والد-نوجوان»

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 94

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف دستیابی به شناختی کیفی پیرامون آن دسته از مقالات علمی سامان یافته است که طی حدود دو دهه اخیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مساله «تعامل والد-نوجوان» در جامعه ایرانی پرداخته اند. در این راستا, فراتحلیل کیفی مقالات این حوزه در دو بعد روش شناختی و محتوایی بر روی 56 مقاله اجرا شد که از بانک های مقالات علمی استخراج گردیده بودند. طبق نتایج این پژوهش, بیش از 93% از پژوهش ها با هدف تبیین و تنها 7% با هدف توصیف پدیده ای به نام «تعامل والد-نوجوان» به پژوهش پرداخته اند. هم چنین بیش از 50% از مقالات یادشده, جامعه آماری مورد پژوهش خود را شهرهای تهران, مشهد, شیراز و اصفهان اعلام کرده و نیز تعداد مقالاتی که تنها بر روی دختران نوجوان کار کرده اند تقریبا پنج برابر آن هایی است که بر روی پسران نوجوان کار کرده اند. درنتیجه به نظر می رسد شاهد نوعی سوگیری این مطالعات به سوی نوجوانان دختر در شهرهای بزرگ ایران هستیم. همچنین تحلیل محتوای کلیدواژه های مقالات, در بعد محتوایی, حاکی از این است که تنها 6% از پژوهش ها به ابعاد اجتماعی تأثیرگذار بر «تعامل والد-نوجوان» پرداخته اند و حدود 40% از پژوهش ها نیز نوجوانی را وضعیتی آسیب شناختی در نظر گرفته اند که توسط مداخله تربیتی والدین بایستی مرتفع گردد. در نهایت ضمن بحث درباره ی پیش آیندها و پس آیندهای «تعامل والد-نوجوان», انتقاداتی به رویه حاکم بر مقالات این حوزه صورت گرفت و پیشنهاداتی جهت رفع این مشکلات ارائه گردید.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیده فاطمه، ثنایی، باقر، پورحسین، رضا، و کراسکیان، آدیس. (1396). فراتحلیل کیفی مقالات پژوهشی حوزه «تعامل والد-نوجوان». رویش روانشناسی، 6(3 (پیاپی 20))، 63-94. SID. https://sid.ir/paper/224173/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیده فاطمه، ثنایی باقر، پورحسین رضا، کراسکیان آدیس. فراتحلیل کیفی مقالات پژوهشی حوزه «تعامل والد-نوجوان». رویش روانشناسی[Internet]. 1396؛6(3 (پیاپی 20)):63-94. Available from: https://sid.ir/paper/224173/fa

    IEEE: کپی

    سیده فاطمه حسینی، باقر ثنایی، رضا پورحسین، و آدیس کراسکیان، “فراتحلیل کیفی مقالات پژوهشی حوزه «تعامل والد-نوجوان»،” رویش روانشناسی، vol. 6، no. 3 (پیاپی 20)، pp. 63–94، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button