مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 86

چکیده

 صفات شخصیتی افرادازعوامل متعددی تاثیرمی پذیرند. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان پایه دوم متوسطه دوم شهرکرمانشاه درسال تحصیلی 97/96تشکیل می داد. در این پژوهش بااستفاده ازروش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای ابتدا از بین نواحی سه گانه کرمانشاه یک ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از بین آن ناحیه دو دبیرستان انتخاب گردید. و پرسشنامه های عزّت نفس کوپر اسمیت و خودکارآمدی میجلی روی کلیه دانش آموزان به عنوان پیش آزمون که به تعداد 294 نفر بودند اجرا گردید. پس از اجرای پرسشنامه ها, دانش آموزانی که نمره پائین در عزت نفس و خودکارآمدی کسب کردهبودند. به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (دوآزمایش و یک گروه گواه) جایگزین شدند. پروتکل آموزشی مهارت مطالعه (SQ4R) طی 8 جلسه ی 45 دقیقه ای به دانش آموزان گروه های آزمایش ارائه و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان دوره, پس آزمون ازهر سه گروه به عمل آمد و داده ها با روش تحلیل کوواریانس موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی(P<0/001) وعزت نفس(P<0/001) دردانش آموزان می شود. وپیشنهادمی گردد معلمان و مشاوران مدارس, برای افزایش خودکارآمدیو عزت نفس دانش آموزان این مهارت را بکارگیرند و به دانش آموزان توصیه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نورمحمدی، علی اشرف، انتصارفومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و مروتی، ذکراله. (1397). اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 9(ویژه نامه )، 78-86. SID. https://sid.ir/paper/228694/fa

    Vancouver: کپی

    نورمحمدی علی اشرف، انتصارفومنی غلامحسین، حجازی مسعود، مروتی ذکراله. اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1397؛9(ویژه نامه ):78-86. Available from: https://sid.ir/paper/228694/fa

    IEEE: کپی

    علی اشرف نورمحمدی، غلامحسین انتصارفومنی، مسعود حجازی، و ذکراله مروتی، “اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 9، no. ویژه نامه ، pp. 78–86، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button