مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

881
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی دانشجویان علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 333

چکیده

اهمال کاری تحصیلی تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی است که با اختلالات خلقی همراهاست, این مطالعه با هدف شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی در دانشجویان علوم پزشکی کرمان صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه ی آماری این مطالعه 5285 بود که 338 نفر از دانشجویان علوم پزشکی کرمان با روش نمونه گیری خوش های در آن شرکت داشتند؛ ابزارهای گردآوری اطلاعات متشکل از دو بخش اهمال کاری تحصیلی و اختلالات خلقی بود. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت که مورد تایید بود, و ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه ی اهمال کاری اهمال کاری عمدی 81/0, خستگی 75/0, بی برنامه گی 73/0 و کل 88/ و0پرسشنامه ی اختلالات استرس82/0, اضطراب 81/0 و افسردگی 83 /0 برآورد گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی, تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره ی اهمال کاری در سه حیطه از بیشترین به کمترین به ترتیب به ابعاد بی-برنامگی (72/0± )37/2, عمدی(66/0± )24/2 و خستگی (67/0± ) 18/2اختصاص داشته است. علاوه بر این بیشتر دانشجویان فاقد هر یک از اختلالات خلقی یا دارای اختلال خفیف بودند. مقایسه ی نمره ی کل و نمرات سه حیطه ی اهمال کاری با وضعیت اختلالات خلقی(استرس, اضطراب و افسردگی ) دانشجویان تفاوت معناداری را نشان داد (0001/0P<) به طوری که با افزایش اختلالات خلقی, اهمال کاری نیز افزایش داشته است. با توجه به نتایج پژوهش و وجود ارتباط بین اختلالات خلقی و اهمال کاری تحصیلی, توصیه می شود تادر جهت ارتقاء سلامت روانی دانشجویان برای مقابله با اهمال کاری که برتمام جنبه های زندگی تاثیرگذار است, ارائه گردد تا به دنبال آن میزان اختلالات خلقی کاهش یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدرزاده، اعظم، محمدعلیزاده، سکینه، سلطان احمدی، ژیلا، عزیززاده فروزی، منصوره، هاشمی نسب، فاطمه السادات، و عباس زاده، حسن. (1395). شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی دانشجویان علوم پزشکی کرمان. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 7(4 )، 325-333. SID. https://sid.ir/paper/228699/fa

    Vancouver: کپی

    حیدرزاده اعظم، محمدعلیزاده سکینه، سلطان احمدی ژیلا، عزیززاده فروزی منصوره، هاشمی نسب فاطمه السادات، عباس زاده حسن. شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی دانشجویان علوم پزشکی کرمان. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1395؛7(4 ):325-333. Available from: https://sid.ir/paper/228699/fa

    IEEE: کپی

    اعظم حیدرزاده، سکینه محمدعلیزاده، ژیلا سلطان احمدی، منصوره عزیززاده فروزی، فاطمه السادات هاشمی نسب، و حسن عباس زاده، “شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی دانشجویان علوم پزشکی کرمان،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 7، no. 4 ، pp. 325–333، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button