مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین مولفه های ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین مولفه های ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 با تعداد 1759 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم, خود پنداره تحصیلی وانگ و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. جهت تعیین نقش میانجی از روش بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: بین مولفه های ذهن آگاهی با اهمال کاری تحصیلی و خود پنداره تحصیلی همبستگی معناداری وجود داشت (05/0>P). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ذهن آگاهی توان تبیین اهمال کاری تحصیلی کل, اهمال کاری در آمادگی برای امتحانات, اهمال کاری در انجام تکالیف درسی و خود پنداره تحصیلی کل را به ترتیب به میزان 27, 7/24, 1/20 و 7/28 را داشت (05/0>P). همچنین خود پنداره تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی نقش میانجی داشت. نتیجه گیری: مولفه های ذهن آگاهی با خود پنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی رابطه داشت. همچنین خود پنداره تحصیلی, تعدیل کننده ی رابطه بین ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آرمانی کیان، علیرضا، توپچی خسروشاهی، وحید، فتحی، مهدی، رستمی، بهرام، و فکور، احسان. (1398). بررسی رابطه بین مولفه های ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(36 )، 32-41. SID. https://sid.ir/paper/393970/fa

    Vancouver: کپی

    آرمانی کیان علیرضا، توپچی خسروشاهی وحید، فتحی مهدی، رستمی بهرام، فکور احسان. بررسی رابطه بین مولفه های ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛12(36 ):32-41. Available from: https://sid.ir/paper/393970/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا آرمانی کیان، وحید توپچی خسروشاهی، مهدی فتحی، بهرام رستمی، و احسان فکور، “بررسی رابطه بین مولفه های ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 36 ، pp. 32–41، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393970/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button