Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,590
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,142
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 162

چکیده

 امروزه فراشناخت یکی از مهم ترین عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود (موارخ, 1999). منظور از فراشناخت آگاهی فرد از فرایندهای شناختی خویش و کنترل و تنظیم شناخت است (فلاول, 1985). به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی 118 (57 دختر و 61 پسر) دانش آموز چهار کلاس دوم راهنمایی یکی از شهرستان های استان فارس انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایشی با تشکیل گروه های 6-5 نفری به مدت چهار هفته در کلاس های درسی تکالیف ریاضی را به شیوه فراشناختی انجام دادند. این گروه به نوبت پرسش ها را می خواندند و به بحث و استدلال کردن درباره راهبردهای انجام دادن تکالیف و شباهت ها و تفاوت های هر مساله با مسایل قبل و بررسی راه حل ها می پرداختند و سپس میزان یادگیری و اطمینان خود را از داشتن توانایی آموختن ریاضی بازبینی می کردند. آموزش گروه کنترل به شیوه معمولی بود.در پایان دوره, نمره یادگیری درس ریاضی هر دو گروه آزمایشی به گونه ای معنادار بیش از گروه های کنترل بود (p<0.02, df=116, t=2.33). همچنین دانش آموزانی که در درس ریاضی ضعیف بودند, به گونه ای معنادار بیش از دانش آموزان قوی از برنامه آموزش فراشناختی سود بردند. نتایج این بررسی بیانگر لزوم انجام دادن اصلاحاتی از نظر آموزش مهارت های فراشناختی در برنامه درسی مدارس و آموزش ریاضی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فولادچنگ، محبوبه. (1384). بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی، 4(14)، 149-162. SID. https://sid.ir/paper/75349/fa

Vancouver: کپی

فولادچنگ محبوبه. بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1384؛4(14):149-162. Available from: https://sid.ir/paper/75349/fa

IEEE: کپی

محبوبه فولادچنگ، “بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی،” نوآوری های آموزشی، vol. 4، no. 14، pp. 149–162، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75349/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا