Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,412
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 294 | صفحه پایان 303

چکیده

 روش های مختلفی برای ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار می گیرد, یکی از این روش ها, استفاده از نظر دانشجویان است. علی رغم توسعه ارزشیابی آموزشی توسط دانشجویان, اجماع نهایی بر روی اعتبار این فرایند وجود ندارد و عوامل زیادی به عنوان تورش نتایج ارزشیابی دانشجویی مطرح شده است. هدف از این مطالعه, بررسی عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. 554 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 37 سوال بود که با مقیاس لیکرت از «خیلی زیاد تا خیلی کم» از یک تا پنج امتیازبندی شده بود. سوالات شامل پنج حیطه مهارت های تدریس استاد (7 سوال), خصوصیات فردی استاد (16 سوال), خصوصیات فردی و نگرش دانشجو (6 سوال), خصوصیات فیزیکی و زمان ارائه درس (4 سوال) و ویژگی فرایند ارزشیابی در دانشگاه (4 سوال) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان مرکز توسعه آموزش دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 0.73 محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نسخه 16 نرم افزار آماری SPSS در سطح معنادار p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ارتباط معناداری بین عوامل موثر مهارت های تدریس و خصوصیات فردی دانشجویان بر ارزشیابی آن ها از اساتید با وضعیت تحصیلی دیده نشد, اما نتایج نشان داد که خصوصیات فردی و نگرشی دانشجو, و زمان ارائه درس از دیدگاه دانشجویان از عواملی هستند که با وضعیت تحصیلی دانشجویان در ارزشیابی آن ها از اساتید, ارتباط معناداری دارد (p=0.037, p=0.040). با توجه به معنادار نبودن حیطه های مهارت های تدریس و خصوصیات فردی استاد با وضعیت تحصیلی دانشجویان, به نظر می رسد که سطح علمی دانشجویان در ارزشیابی اساتید در این دو حیطه اصلی تاثیر چندانی نداشته باشد. لذا می توان با تغییراتی در فرم های ارزشیابی و برنامه ریزی های آموزشی, عوامل سوگیری در ارزشیابی اساتید را کاهش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپاهی، ویدا، خشای، احمد، پورمیرزاکلهری، رضا، و رستمی، پروین. (1394). عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(4)، 294-303. SID. https://sid.ir/paper/228833/fa

    Vancouver: کپی

    سپاهی ویدا، خشای احمد، پورمیرزاکلهری رضا، رستمی پروین. عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(4):294-303. Available from: https://sid.ir/paper/228833/fa

    IEEE: کپی

    ویدا سپاهی، احمد خشای، رضا پورمیرزاکلهری، و پروین رستمی، “عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 4، pp. 294–303، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا