Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    277-285
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1511
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

آموزش بالینی را می توان فعالیت تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی دانست که در آن مربی بالینی و دانشجو به یک اندازه مشارکت دارند و هدف از آن، ایجاد تغییرات قابل اندازه گیری در دانشجو برای انجام مراقبت های بالینی است. این مطالعه توصیفی-مقطعی، بر روی کلیه دانشجویان پرستاری (64 نفر) سال چهارم، با استفاده از پرسش نامه ای پایا و روا با هدف بررسی و تحلیل چالش های آموزش پرستاری در عرصه بالین در حیطه های اهداف و برنامه های آموزشی، مربی، محیط آموزشی، برخورد با دانشجو، نظارت و ارزشیابی انجام شده است. داده ها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش، اکثر واحدهای مورد پژوهش 53.6 درصد مونث، 76.8 درصد مجرد، سن دانشجویان در این پژوهش، 22-24 سال، 51.8 درصد ترم 8، 48.2 درصد ترم 7 و 77.4 درصد دارای معدل بین 14 تا 17 بودند. حیطه مربی بیشترین درصد مطلوب (48.1 درصد) و حیطه محیط آموزشی و حیطه نظارت و ارزشیابی بیشترین درصد نامطلوب (51.9 درصد) را به خود اختصاص دادند. به طور کلی، 33.9 درصد وضعیت آموزش بالینی مطلوب، 62.5 درصد متوسط و 3.6 درصد نامطلوب ارزیابی گردید. در مطالعه حاضر، اکثریت دانشجویان وضعیت آموزش بالینی را متوسط عنوان نمودند. بنابراین با توجه به نتایج حاصله، بهبود امکانات و تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    288-293
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1366
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت ینسبت به آموزش جامعه نگر ضرورت تغییر در برنامه های آموزش پزشکی بر مبنای نیازهای جامعه سبب شد که اصلاحاتی در نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به آموزش جامعه نگر ضرورت تغییر در برنامه های آموزش پزشکی بر مبنای نیازهای جامعه سبب شد که اصلاحاتی در برنامه ای آموزش پزشکی رخ دهد. هدف از مطالعه حاضر تعیین نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به آموزش جامعه نگر در سال 1392 است. این مطالعه توصیفی_ مقطعی روی 130 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی انجام گرفت. ابزار سنجش به صورت پرسشنامه خود ایفا حاوی 13 سوال نگرشی و 5 سوال دموگرافیک بود. به منظور ارزیابی اعتبار ساختاری روش تحلیل عامل اکتشافی به کار رفت. برای مقایسه بین گروه ها از آزمون t و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. سطح معنی داری در این تحقیق 05/0 P < در نظر گرفته شد. از 120 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه (نرخ پاسخگویی 92.3٪)، 57.6٪ مونث بودند و محدوده سنی از 20 تا 23 سال بود. میانگین (انحراف معیار) نمره کلی نگرش، نمره حیطه مراقبت سلامت کل گرا و نمره حیطه اهمیت و ضرورت به ترتیب برابر: 3.86 (0.75)، 3.97 (0.80) و 3.69 (0.86) بود که هر سه نمره در مقایسه با وضعیت متوسط بالاتر بودند (p<0.001). نمره کلی نگرش و نمرات به دست آمده در دو حیطه در دختران بالاتر از پسران بود (p<0.001)، اما در گروه های سنی تفاوت معنادار مشاهده نشد (p>0.05). مطالعه حاضر نشان دهنده نگرش مثبت دانشجویان به برنامه آموزش مبتنی بر جامعه در دو حوزه ضرورت و اهمیت آموزش مبتنی بر جامعه و نگرش کل گرا به مراقبت سلامت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    294-303
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1412
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

روش های مختلفی برای ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از این روش ها، استفاده از نظر دانشجویان است. علی رغم توسعه ارزشیابی آموزشی توسط دانشجویان، اجماع نهایی بر روی اعتبار این فرایند وجود ندارد و عوامل زیادی به عنوان تورش نتایج ارزشیابی دانشجویی مطرح شده است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. 554 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 37 سوال بود که با مقیاس لیکرت از «خیلی زیاد تا خیلی کم» از یک تا پنج امتیازبندی شده بود. سوالات شامل پنج حیطه مهارت های تدریس استاد (7 سوال)، خصوصیات فردی استاد (16 سوال)، خصوصیات فردی و نگرش دانشجو (6 سوال)، خصوصیات فیزیکی و زمان ارائه درس (4 سوال) و ویژگی فرایند ارزشیابی در دانشگاه (4 سوال) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان مرکز توسعه آموزش دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 0.73 محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نسخه 16 نرم افزار آماری SPSS در سطح معنادار p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ارتباط معناداری بین عوامل موثر مهارت های تدریس و خصوصیات فردی دانشجویان بر ارزشیابی آن ها از اساتید با وضعیت تحصیلی دیده نشد، اما نتایج نشان داد که خصوصیات فردی و نگرشی دانشجو، و زمان ارائه درس از دیدگاه دانشجویان از عواملی هستند که با وضعیت تحصیلی دانشجویان در ارزشیابی آن ها از اساتید، ارتباط معناداری دارد (p=0.037، p=0.040). با توجه به معنادار نبودن حیطه های مهارت های تدریس و خصوصیات فردی استاد با وضعیت تحصیلی دانشجویان، به نظر می رسد که سطح علمی دانشجویان در ارزشیابی اساتید در این دو حیطه اصلی تاثیر چندانی نداشته باشد. لذا می توان با تغییراتی در فرم های ارزشیابی و برنامه ریزی های آموزشی، عوامل سوگیری در ارزشیابی اساتید را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    304-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2760
  • دانلود: 

    2734
چکیده: 

در سال های اخیر مهارت انجام معاینه فیزیکی به طور فزاینده ای در حرفه های مراقبت بهداشتی اهمیت یافته است و یادگیری موثر و پایدار این مهارت ها از جمله اهداف اصلی برنامه آموزش پزشکی بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رضایتمندی و یادگیری از آموزش تلفیقی درس معاینه فیزیکی انجام شده است. این مطالعه اقدام پژوهی بر روی 15 نفر از دانشجویان ترم دوم فوریت پزشکی در نیمسال اول تحصیلی 93-1392 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. کلیه دانشجویان در درس معاینه فیزیکی به روش آموزش تلفیقی شرکت کردند. رضایتمندی دانشجویان از این روش آموزش تلفیقی توسط پرسشنامه روا و پایا ارزیابی شد (a=0.9) و جهت ارزیابی یادگیری دانشجویان، نمرات دانشجویان با نمرات دانشجویان سال قبل که تدریس با روش آموزش متداول ارائه شده بود، مقایسه گردید. یافته های پژوهش نشان داد که کلیه دانشجویان از اجرای آموزش تلفیقی راضی بودند و با مواردی نظیر اینکه استفاده از فیلم آموزشی باعث ملموس تر شدن مطالب نظری و نحوه انجام مهارت ها شده و آموزش همتایان انگیزه آنان را برای یادگیری نحوه انجام معاینات افزایش داده است، موافق و کاملا موافق بودند. تفاوت معناداری در نمرات دانشجویان با دو روش آموزش تلفیقی و آموزش متداول دیده شد (P=0.005، T=2.96، 40=df) و دانشجویان با روش آموزش متداول نسبت به روش آموزش تلفیقی نمرات بیشتری داشتند. تلفیق روش های مختلف آموزشی ضمن افزایش رضایت دانشجویان، انگیزه آن ها را برای یادگیری آموزش ارائه شده افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2760

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2734 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    313-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    783
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

هدف کلی پژوهش حاضر ارائه الگوی علی اعتماد و سکوت سازمانی دانشجویان نسبت به مدیران در پیش بینی تعهد آنان به دانشگاه می باشد. نمونه تحقیق شامل 215 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، که با روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل، مقیاس اعتماد دانشجویان به مدیران و مقیاس سکوت سازمانی و مقیاس تعهد دانشجویان به دانشگاه (کویین، 2000) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن ها، بین نمونه توزیع و داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی تحلیل شدند. اعتماد دانشجویان به مدیران پیش بینی کننده منفی و معنادار برخی ابعاد سکوت دانشجویان بود. به علاوه اعتماد به مدیران به نحو مثبت و معناداری میزان تعهد به دانشگاه را نیز پیش بینی کرد، همچنین مولفه های سکوت سازمانی مانند سکوت مداراورزانه و سکوت تخریب گرایانه به نحو منفی و معناداری میزان تعهد به دانشگاه را پیش بینی کرد. بنابراین هر قدر اعتماد به مدیران بیشتر باشد، دانشجویان کمتر سکوت می کنند و آزادانه و در محیطی سالم و سازنده عقاید و نظرات سازنده خود را ابراز می کنند. نتیجه چنین وضعیتی ارتقای سطح تعهد دانشجویان به دانشگاه خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    323-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3825
  • دانلود: 

    1427
چکیده: 

منابع انسانی مهمترین منابعی هستند که مدیران با استفاده از آن ها می توانند در جهت دستیابی به اهداف سازمان کوشش کنند. لازمه مدیریت صحیح منابع انسانی، شناخت دقیق عوامل موثر بر عملکرد این منابع می باشد. در این مطالعه برخی از عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی و راهکارهای مدیریتی آن در نیمه اول سال 1393 در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم بررسی شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه، توسط یک نمونه 99 نفری از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی گردآوری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد: در میان پنج مولفه موثر بر بهره وری منابع انسانی، عوامل مربوط به شیوه و سبک رهبری با کسب میانگین امتیاز 4.383 از 5 بیشترین اهمیت را و عوامل مربوط به محیط و فضای فیزیکی با کسب میانگین امتیاز 2.959 از 5 کمترین اهمیت را در ارتقای بهره وری مدیران و کارکنان داشت. در این رده بندی، توانمندسازی کارمندان، عوامل فردی، سیستم های پاداش و عوامل مربوط به فرهنگ سازمانی در رده های دوم تا چهارم قرار داشتند. بر اساس یافته های این بررسی فقدان نگرش مناسب افراد به موضوع بهره وری و عدم ارایه آموزش های کاربردی و مناسب جهت ارتقای بهره وری مهمترین موانع بهره وری منابع انسانی شناخته شد. همچنین در میان راهکارهای موثر بر بهبود بهره وری، برنامه ریزی جهت تغییر و ایجاد نگرش مثبت در مقوله بهره وری منابع انسانی و ارتقای آن، مهمترین راه حل به دست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1427 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-338
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1649
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

امروزه برخلاف چندین دهه قبل که آدمی را موجودی سه بعدی متشکل از زیست، روان و اجتماع می دانستند، بعد چهارمی هم بدان افزوده اند و آن بعد، بعد معنوی است. دین و مذهب در زندگی تمامی افراد جامعه به خصوص دانشجویان تاثیرگذار است. با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از معیارهای کارایی نظام آموزشی است، کشف متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش بینی متغیرهای موثر در نظام آموزشی می انجامد. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که شادکامی و دین باوری باعث بهبود عملکرد تحصیلی می شوند. مطالعه حاضر به روش اپیدمیولوژیک تحلیلی در سال1392 در بین 200 دانشجوی پزشکی ورودی سال های 1386 تا مهرماه 1391 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. در این مطالعه از 2 پرسشنامه جهت گیری مذهبی و شادکامی آکسفورد و میانگین معدل دو نیم سال گذشته دانشجویان استفاده شد و اطلاعات حاصل از آن ها با نرم افزار SPSS آنالیز شد و برای ارتباط سنجی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها نشان داد که روی آوردن به مذهب و موفقیت تحصیلی در دخترها بیشتر از پسرها است. بین شادکامی و باورهای مذهبی در مردان و زنان و بین موفقیت تحصیلی و باورهای مذهبی در زنان ارتباط مثبت معناداری دیده شد. با توجه به یافته های فوق می توان با تقویت باورهای مذهبی دانشجویان پزشکی به ویژه خانم ها به پیشرفت تحصیلی آن ها کمک کرد و با روی آوردن بیشتر دانشجویان به مذهب از آنان افرادی شادتر ساخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    339-346
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1593
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوه آموزش به کمک رایانه بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد واحد زرند در نیمسال دوم 1391 انجام شد. به این منظور از تعداد1500 نفر دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد، یک ورودی، به روش تصادفی انتخاب گردیده و بر اساس شماره های دانشجویی زوج و فرد به دو گروه تقسیم شدند. 15 نفر از دانشجویان در گروه آموزش سنتی و 16 نفر دیگر در گروه آموزش به کمک رایانه قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه خلاقیت تورنس (1986) از دو گروه گرفته شد و پس از 16 جلسه معادل یک ترم آموزش سنتی و آموزش به کمک رایانه پس آزمون به عمل آمد، نمرات آزمون مربوط به درس انگیزش و هیجان به عنوان آزمون عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهشی به دست آمده با استفاده از روش t مستقل برای سنجش عملکرد تحصیلی بین دو گروه و روش تحلیل کوواریانس برای موثر بودن مولفه خلاقیت نشان داد که آموزش به کمک رایانه در خلاقیت دانشجویان تاثیر به سزایی دارد، ولی در عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری دیده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    347-355
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1188
  • دانلود: 

    434
چکیده: 

بسیاری از متخصصان آمار در انتقال مفاهیم به دانشجویان دچار مشکل می شوند. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی نگرش دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نسبت به آمار زیستی و استفاده از تکنولوژی سنجیده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد و معتبر یکی از مقالات در نظر گرفته شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه از تحلیل عاملی و ضریب همبستگی بین گروهی استفاده گردید. پس از تکمیل و جمع آوری پرسشنامه ها اطلاعات کدگذاری شده و با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 20 تجزیه و تحلیل شدند. برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین خرده مقیاس نگرش مثبت و منفی مربوط به دانش و مهارت های دانشجویان نسبت به کاربرد آمار شناختی (P value=0.022) و کل مقیاس نگرش نسبت به آمار (P value=0.041) در مقاطع تحصیلی مذکور و همچنین بین خرده مقیاس ارزش نگرش مثبت و منفی به سودمندی آمار در زندگی شخصی و حرفه ای دانشجویان در دو مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد (P value=0.007) ارتباط معنادار آماری وجود داشت. بین خرده مقیاس نگرش مثبت و منفی مربوط به دانش و مهارت های دانشجویان نسبت به کاربرد تکنولوژی شناختی با خرده مقیاس نگرش نسبت به یادگیری آمار و استفاده از تکنولوژی (r=0.280، p=0.038) و خرده مقیاس نگرش مثبت و منفی مربوط به دانش و مهارت های دانشجویان نسبت به کاربرد آمار شناختی با خرده مقیاس نگرش نسبت به یادگیری آمار و استفاده از تکنولوژی (r=0.621، P=0.001) ارتباط معنادار آماری وجود داشت. بیشترین همبستگی بین خرده مقیاس تاثیر احساس مثبت و منفی نسبت به آمار با خرده مقیاس نگرش نسبت به یادگیری آمار با استفاده از تکنولوژی و کمترین همبستگی بین خرده مقیاس نگرش مثبت و منفی مربوط به دانش و مهارت های دانشجویان نسبت به کاربرد تکنولوژی شناختی با خرده مقیاس نگرش نسبت به یادگیری آمار با استفاده از تکنولوژی، دیده شد. بین میانگین نمره ارزش نگرش در دانشجویان مقاطع تحصیلی مورد بررسی تفاوت معنادار آماری وجود دارد. بدین جهت توصیه می شود که برنامه ریزان درسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی راهکارهایی همچون دخیل کردن مدرسان آمار در برنامه ریزی و چیدمان دروس دانشگاهی را به کار گیرند تا بدین وسیله از تجارب ایشان در برنامه ریزی صحیح سرفصل دروس آماری و کاربردی کردن بیشتر این درس برای دانشجویان استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1188

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    356-363
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری است. ارتقای کیفیت این محیط مستلزم بررسی میزان رضایت دانشجویان از آن می باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 انجام گرفت و هدف آن بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی بوده است. در این مطالعه، 127 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ایران شرکت نمودند. برای جمع آوری داده ها از نسخه وضعیت موجود «سیاهه محیط آموزشی بالینی» استفاده شد که حاوی 42 سوال در 6 حیطه می باشد. پژوهشگر در آخرین روز کارآموزی، در محیط بالینی دانشجویان حاضر شده و پس از ارائه اطلاعات لازم پیرامون اهداف پژوهش، پرسشنامه را در اختیار دانشجویان قرار داد و پس از تکمیل جمع آوری نمود. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین «رضایتمندی دانشجویان از محیط آموزش بالینی» با سایر حیطه های مورد بررسی ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (P<0.001). بیشترین ارتباط رضایتمندی دانشجویان از آموزش بالینی با حیطه «استفاده از ابداعات آموزشی در آموزش بالینی دانشجویان» و کمترین ارتباط با حیطه «توجه به تفاوت های فردی دانشجویان پرستاری» وجود داشت. این ارتباط بیانگر لزوم توجه بیشتر مربیان و برنامه ریزان آموزشی به روش های نوین آموزشی در محیط آموزش بالینی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    364-371
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    789
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز در بازه زمانی 1390 – 1389 بر اساس استانداردهای سواد اطلاعاتی ای. سی. آر. ال. انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز در سال های 90 - 89، 350 نفر در 9 رشته اعلام گردید. تعداد 200 پرسشنامه توزیع و تعداد 175 مورد (87.5 درصد) دریافت گردید. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد که سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز از نظر تشخیص درست نیاز اطلاعاتی خود و چگونگی تعیین و بیان آن با میانگین نمره 42.01، استفاده از روش های مناسب در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود با میانگین نمره 43.34، ارزیابی نتیجه فرایند جستجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتی خود با میانگین نمره 16.43، استفاده از اطلاعات به دست آمده برای تولید اثری جدید با میانگین نمره 20.97، و آشنایی با مسائل حقوقی، اقتصادی و اجتماعی استفاده از اطلاعات و پیروی از آن ها با میانگین نمره 23.86 می باشند. نتایج پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی این دانشجویان در پنج استاندارد سواد اطلاعاتی ای. سی. آر. ال. در حد متوسط می باشد و در کل مهارت های سواد اطلاعاتی، نتیجه نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش در حد متوسط می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 789

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    372-377
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1467
  • دانلود: 

    767
چکیده: 

افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی می باشد که به طور گسترده ای بر فعالیت های فرد تاثیر می گذارد، بهداشت روان فرد و به تبع آن روابط اجتماعی وی را به خطر می اندازد. این مطالعه به بررسی میزان افسردگی و سلامت روان در دانشجویان جدیدالورود دانشکده علوم پزشکی آبادان در دو سال تحصیلی پیاپی 92-91 و 93-92 پرداخته است. این مطالعه به شیوه توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان جدیدالورود رشته های دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل رشته های پرستاری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و پزشکی با تعداد کل 325 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه GHQ با 28 سوال و پرسشنامه افسردگی بک با 21 سوال است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نسخه 18 نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن است که رده سنی بین 17 تا 38 سال می باشد. تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر بیشتر بوده است. میزان افسردگی در میان دانشجویان رشته پزشکی بیشترین (0.51) و در رشته اتاق عمل کمترین (0.35) میزان است. بیشترین میزان افسردگی در گروه سنی بالای 31 سال (0.53) است. افسردگی در دانشجویان متاهل (0.47) بیش از دانشجویان مجرد است و در دانشجویان پسر (0.49) بیش از دانشجویان دختر است. بیشترین میزان سلامت روان مربوط به گروه سنی 30-26 سال (2.37) است. این مطالعه نشان می دهد که بین میزان افسردگی و سلامت روان دانشجویان جدیدالورود یک رابطه قوی و معکوس وجود دارد، لذا با انجام تمهیدات مناسب از سوی مدیریت امور دانشجویی باید به حفظ سلامت روان در سطح بالا تلاش نمود تا از بروز افسردگی جلوگیری به عمل آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 767 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بحرینی امین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    378-379
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    372
  • دانلود: 

    162
کلیدواژه: 
چکیده: 

بیماری های کبد بعنوان یکی از شایعترین بیماری های گوارشی بخش زیادی از مراجعان به مراکز درمانی را تشکیل می دهد و بدلیل آناتومی پیچیده و پرعروق آن درمان جراحی آن بسیار مشکل بوده و نیاز به تکنیک و تبحر خاصی دارد. اکثر اعمال جراحی هپاتوبیلیاری بسیار وقت گیر و پرخطر می باشد که راس آن ها عمل پیوند کبد است. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    380-381
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    117
کلیدواژه: 
چکیده: 

ورود به دانشگاه موقعیت حساسی برای جوانان است که اغلب با تغییرات مهمی توام می باشد و موجب به وجود آمدن مشکلات جدیدی در روابط و سازگاری با محیط می گردد. دانشجویان در دانشگاه ها در دوران تحصیل با مشکلات فراوانی مواجه می شوند که می-تواند آسیب های جدی و آثار مخرب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0