مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

749
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بارشناختی بر پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر، بارشناختی ادراک شده، رفتار پیشرفت و کارایی در یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 نظریه بار شناختی تا امروز سهم مهمی در حوزه یادگیری و طراحی آموزشی ایجاد کرده است. هدف عمده این مطالعه به کارگیری اصول نظریه بارشناختی در طراحی یک برنامه آموزشی مفاهیم جبر دردانش آموزان پایه هفتم بود. شرکت کنندگان 56 دانش آموز دختر پایه هفتم بودند. برای انتخاب آنها, از مدارس راهنمایی دولتی منطقه 6 شهر تهران دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند, که یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی در گروه آزمایش و برنامه آموزشی سنتی در گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان آزمون مفاهیم جبر, مقیاس درجه بندی ذهنی بار شناختی و اندازه های کارایی پاس و مرینبوئر, و مجموعه تکالیف سنجش رفتار پیشرفت را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل کوواریانس, تحلیل واریانس چند متغیری و مدل مجذورکای تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در گروه تحت آموزش با برنامه آموزشی طراحی شده با اصول بار شناختی, پیشرفت تحصیلی, کارایی, پافشاری در حل تکالیف و تلاش برای دادن پاسخ های درست بالاتر از گروه کنترل بود. هم چنین, دانش آموزان گروه آزمایش بار شناختی پایین تری از دانش آموزان گروه کنترل ادراک می کردند و نسبت انتخاب مسائل با دشواری متوسط در این گروه به طور معناداری بیشتر بود. برنامه آموزشی مبتنی بر اصول بار شناختی, پیشرفت و رفتارهای مرتبط با آن را در دانش آموزان بهبود می بخشد. تلویحات کاربردی یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، مریم، طالع پسند، سیاوش، و محمدی فر، محمدعلی. (1396). طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بارشناختی بر پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر, بارشناختی ادراک شده, رفتار پیشرفت و کارایی در یادگیری. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 8(ویژه نامه )، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/228978/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی مریم، طالع پسند سیاوش، محمدی فر محمدعلی. طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بارشناختی بر پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر, بارشناختی ادراک شده, رفتار پیشرفت و کارایی در یادگیری. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1396؛8(ویژه نامه ):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/228978/fa

    IEEE: کپی

    مریم رستمی، سیاوش طالع پسند، و محمدعلی محمدی فر، “طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بارشناختی بر پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر, بارشناختی ادراک شده, رفتار پیشرفت و کارایی در یادگیری،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 8، no. ویژه نامه ، pp. 1–9، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا