مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های رایانه ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر بازی های رایانه ای خشن و فکری بر چگونگی پردازش اطلاعات (زمان واکنش و دقت عملکرد ) نوجوانان و همچنین مطالعه تفاوت پردازش اطلاعات آنها در زمینه اطلاعات خودکار و تلاش بر است. در یک بررسی مقطعی به روش نیمه تجربی تعداد 90 دانش آموز پسر دوم راهنمایی به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایش و کنترل به مدت دو ماه برای مطالعه انتخاب شدند. در گروه آزمایش دو دسته از دانش آموزان قرار داشتند. دسته ای به بازی خشن و دسته دیگر به بازی های فکری پرداختند. در گروه کنترل دانش آموزانی قرار داشتند که هیچ گونه آشنایی با بازی های رایانه ای نداشتند. ابزار اندازه گیری آزمون رایانه ای اثر استروپ بود که زمان واکنش و دقت عملکرد را در اطلاعات خودکار و تلاش بر برای هر کدام از افراد گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می کرد. اطلاعات به دستامده با استفاده از آزمون t وابسته تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای فکری در زمان واکنش اطلاعات خودکار (P=0.04) و تلاش بر (P=0.01) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (P=0.00) و تلاش بر (P=0.00) تاثیر معناداری دارد. در زمینه بازی های رایانه ای خشن نتایج تحقیق مبین آن است که این گونه بازی ها در زمان واکنش اطلاعات خودکار (p=0.001) و تلاش بر (P=0.002) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (P=0.00) تاثیر معناداری دارد, ولی در دقت عملکرد اطلاعات تلاش بر (P=0.08) تاثیر معناداری ندارد. همچنین با مشاهده عملکرد گروه کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری از لحاظ زمان واکنش و دقت عملکرد در اطلاعات خودکار و تلاش بر مشاهده نگردید. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از بهبود پردازش اطلاعات خودکار و تلاش بر نوجوانان در نتیجه بازی های رایانه ای فکری بود, ولی در بازی های خشن تاثیر به صورت افت و کاهش عملکرد مشاهده گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارع، حسین، و جهان آرا، عبدالرحیم. (1392). تاثیر بازی های رایانه ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان. تفکر و کودک، 4(1 (پیاپی 7))، 27-49. SID. https://sid.ir/paper/230199/fa

    Vancouver: کپی

    زارع حسین، جهان آرا عبدالرحیم. تاثیر بازی های رایانه ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان. تفکر و کودک[Internet]. 1392؛4(1 (پیاپی 7)):27-49. Available from: https://sid.ir/paper/230199/fa

    IEEE: کپی

    حسین زارع، و عبدالرحیم جهان آرا، “تاثیر بازی های رایانه ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان،” تفکر و کودک، vol. 4، no. 1 (پیاپی 7)، pp. 27–49، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/230199/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button