مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه بر دقت و همچنین سینماتیک پرتاب دارت افراد مبتدی طی یادگیری مهارت بود. 20 دانشجوی دختر راست دست رشته تربیت بدنی دانشگاه الزهرا, بدون تجربه در مهارت پرتاب دارت, در دامنه سنی 22-20 سال داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. دانشجویان بر اساس امتیاز پیش آزمون, به دو گروه همسان کانون توجه بیرونی و کانون توجه درونی تقسیم شدند. سپس تمرینات دوران اکتساب هر گروه با دستورالعمل مربوط به آن (گروه کانون توجه بیرونی تمرکز بر دارت و مسیر آن, و گروه کانون توجه درونی تمرکز بر دست و حرکت آن), شامل 6 دسته کوشش 10 تایی انجام گرفت. پس از 48 ساعت, شرکت کنندگان در آزمون یادداری بدون دستورالعمل, شامل 2 دسته کوشش 10 تایی, شرکت کردند. داده های سینماتیک با استفاده از فیلمبرداری از اجرای مهارت و تحلیل آن با نرم افزار تحلیل حرکت شریف استخراج شد. خطای شعاعی و خطای متغیر دو بعدی در هر دسته کوشش به عنوان معیار سنجش نتیجه اجرا محاسبه شد. دامنه حرکت شانه, حداکثر دامنه باز شدن آرنج و خم شدن مچ دست پرتاب در پیش آزمون, آخرین دسته کوشش مرحله اکتساب و یادداری به عنوان داده های سینماتیک و معیار سنجش فرایند اجرا در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس دو عاملی با تکرار سنجش نشان داد که اگرچه اثر تمرین بر هر دو نوع خطا معنادار بود (P<0.05), تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت (P>0.05). داده های سینماتیکی فقط در مرحله اکتساب تحت تاثیر نوع کانون توجه تغییر کرد, که البته این اثر تنها در مورد خم شدن مچ دست معنادار بود (P<0.05).

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی دینان، پریسا، اصلانخانی، محمدعلی، فرخی، احمد، و شجاعی، معصومه. (1390). اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 3(9)، 45-65. SID. https://sid.ir/paper/232900/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی دینان پریسا، اصلانخانی محمدعلی، فرخی احمد، شجاعی معصومه. اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1390؛3(9):45-65. Available from: https://sid.ir/paper/232900/fa

    IEEE: کپی

    پریسا حجازی دینان، محمدعلی اصلانخانی، احمد فرخی، و معصومه شجاعی، “اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 3، no. 9، pp. 45–65، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232900/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button