Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت رشدی قابلیت عکس العمل حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات بینایی و مقایسه آن با دانش آموزان بینا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: بینایی به عنوان قوی ترین منبع ادراک جهان خارجی, وظیفه انتقال 80 تا 90 درصد اطلاعات وارده به مغز را بر عهده دارد, بنابراین, وجود اختلالات حتی خفیف در عملکردهای آن, موجب بروز انحرافات شدید در رشد جسمی و روانی و حرکتی می شود. هدف این پژوهش, بررسی وضعیت رشدی قابلیت عکس العمل حرکتی کودکان کم بینا و نابینا از طریق مقایسه آن ها با همتایان سالم بود.روش بررسی: آزمودنی های این پژوهش توصیفی- مقایسه ای از میان تمامی دانش آموزان 8 تا 12 ساله مدارس همگانی شهر کرمانشاه بود. شصت و پنج نفر به طور خوشه ای تصادفی به عنوان گروه سالم انتخاب شدند. سی نفر از دانش آموزان مدارس همگانی و استثنایی, با تیزی دید بین 0.05 تا 0.4 دیوپتر در چشم برتر, به عنوان گروه کودکان کم بینای داوطلب و شانزده نفر از دانش آموزان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه, با تیزی دید حداکثر 0.04 دیوپتر در چشم برتر, به عنوان گروه کودکان نابینای داوطلب انتخاب شدند. قابلیت عکس العمل حرکتی آزمودنی ها از طریق آزمون خط کش اندازه گیری شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (بوسیله آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی توکی) برای بررسی تفاوت میانگین شاخص ها در سطح p³0.05 انجام شد.نتیجه گیری: یافته های آماری نشان دادند که بین سطح رشد قابلیت عکس العمل حرکتی کودکان نابینا و کم بینا و سالم تفاوت معناداری وجود دارد, به طوری که کودکان نابینا در وضعیت بهتری قرار داشتند. این واقعیت می تواند بیانگر ظرفیت بالای سازوکارهای جبران کننده نقص گیرنده بینایی آن ها باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی براتی، اکرم، احمدی براتی، سعید، سلیمی، شهلا، و هلبی، فرانک. (1392). وضعیت رشدی قابلیت عکس العمل حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات بینایی و مقایسه آن با دانش آموزان بینا. مطالعات ناتوانی، 3(3)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/233197/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی براتی اکرم، احمدی براتی سعید، سلیمی شهلا، هلبی فرانک. وضعیت رشدی قابلیت عکس العمل حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات بینایی و مقایسه آن با دانش آموزان بینا. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1392؛3(3):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/233197/fa

    IEEE: کپی

    اکرم احمدی براتی، سعید احمدی براتی، شهلا سلیمی، و فرانک هلبی، “وضعیت رشدی قابلیت عکس العمل حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات بینایی و مقایسه آن با دانش آموزان بینا،” مطالعات ناتوانی، vol. 3، no. 3، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا