مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شکاف ها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی برطراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 158

چکیده

 مقدمه: موضوع, ارتقای شایستگی های دانشجویان علوم پزشکی در عرصه های علمی, ارتباطی و مهارتی, به عنوان یکی از راهبردهای ذیل سیاست های کلان «برنامه جامع آموزش عالی حوزه سلامت», تصریح شده است. رویکرد مبتنی بر شایستگی, در طراحی برنامه های درسی در دانشگاه های برتر جهان, با این سیاست کلان, تطبیق داشته و با ارایه اسلوبی علمی, تحلیل وضعیت موجود را تسهیل می نماید. با توجه به اهمیت و پیچیدگی دوره کارشناسی پرستاری, مطالعه حاضر, با هدف بررسی شکاف ها و نیازهای موجود در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران به عنوان پیش درآمدی منطقی برای طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر, یک مطالعه کیفی و مشتمل بر دو بخش نیازسنجی و مطالعه تطبیقی بود؛ که به منظور انجام نیازسنجی از فن دلفی و برای مطالعه تطبیقی از الگوی Bereday استفاده گردید. یافته ها: پس از اولویت بندی اطلاعات حاصل از فرآیند نیازسنجی, در نهایت 8 محور اصلی «شایستگی های دانشجویان», «محتوا», «سازمان دهی محتوا», «روش های آموزشی و تجربیات یادگیری», «ارزیابی دانشجو», «زمان», «نیازهای جامعه» و «کلیت برنامه درسی» استخراج گردید. در هر محور موضوعات مهم تر به تفکیک مشخص شده و در مجموع 35 گزاره به عنوان شکاف و نیاز اصلی در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری, لحاظ گردید. همچنین یافته های مطالعه تطبیقی نشان داد, وضعیت موجود برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران در مقایسه با برنامه های درسی مشابه در دانشگاه های برتر جهان, افزون بر تأیید وجود برخی شباهت ها, حاکی از تفاوت هایی تأثیرگذار در کلیت برنامه درسی این دوره همچنین هر یک از اجزا و عناصر آن است. نتیجه گیری: دغدغه اصلی شرکت کنندگان در این مطالعه, در خصوص عدم مهارت کافی دانش آموختگان دوره کارشناسی پرستاری بود. آنها معتقد بودند که به رغم تلاش مسؤولان و دست اندرکاران امر آموزش پرستاری, برنامه درسی به گونه ای نیست که بتواند در دانشجویان, انگیزه ایجاد کند و دانش آموختگان را به درک و نگرش و مهارت لازم در خصوص حرفه خود, برساند. به طور کلی, مطالعه حاضر به کشف برخی نیازها و شکاف های موجود در برنامه درسی ایران منجر شده است و می تواند مورد استفاده تصمیم سازان در امر آموزش پرستاری کشور قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ریاضی، سپند، علی عسگری، مجید، حسینی خواه، علی، و دهقان نیری، ناهید. (1399). بررسی شکاف ها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی برطراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی. پایش، 19(2 )، 145-158. SID. https://sid.ir/paper/23662/fa

    Vancouver: کپی

    ریاضی سپند، علی عسگری مجید، حسینی خواه علی، دهقان نیری ناهید. بررسی شکاف ها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی برطراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی. پایش[Internet]. 1399؛19(2 ):145-158. Available from: https://sid.ir/paper/23662/fa

    IEEE: کپی

    سپند ریاضی، مجید علی عسگری، علی حسینی خواه، و ناهید دهقان نیری، “بررسی شکاف ها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی برطراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی،” پایش، vol. 19، no. 2 ، pp. 145–158، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button