مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیرآموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران: یک مطالعه کنترل تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 289

چکیده

 مقدمه: ارتقای کیفیت زندگی کاری پرستاران نقش بسزایی در بهبود عملکرد آنها و ارائه مراقبت های با کیفیت پرستاری دارد. پرستاری شغل پر استرسی است. مهارت های تاب آوری به پرستاران کمک می کند تا بهتر با شرایط سخت کاری و انتظارات زیاد دیگران کنار بیایند. این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران پرداخت. مواد و روش کار: این مطالعه کنترل تصادفی شده در سال 1394 بر روی 60 پرستار یکی از بیمارستان های خصوصی شهر تهران که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند, انجام شد. پرستاران گروه آزمون, آموزش های نظری کیفیت زندگی کاری, استرس و فرسودگی شغلی و تاب آوری را در دو جلسه ی سه ساعتی دریافت کردند. سپس, آموزش های عملی مهارت های تاب آوری در 9 جلسه 5/1 ساعتی به صورت هفتگی به آنها ارائه شد. از یک پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معتبر شامل 9 بعد و 36 گویه برای جمع آوری داه های قبل و پس از اجرای مداخله آموزشی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS17 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین کیفیت زندگی کاری پرستاران در گروه آزمون از 68/2 به 01/3 از 5 امتیاز رسیده (3/12 درصد افزایش) و آزمون تی زوج این اختلاف را از نظر آماری معنادار نشان داد (003/0=p). کیفیت زندگی کاری پرستاران در گروه شاهد, در شروع و پایان مطالعه, تفاوت آماری معنادار نداشت (214/0=p). مداخله آموزشی بیشترین تأثیر مثبت را بر ابعاد حل مشکلات فردی, مشارکت در سازمان, ارتقای شغلی, امنیت شغلی و حقوق و دستمزد پرستاران گروه آزمون داشته است. بحث و نتیجه گیری: آموزش منجر به ارتقای مهارت های تاب آوری پرستاران و در نتیجه کاهش استرس شغلی و افزایش کیفیت زندگی کاری آنها شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، بتول، مصدق راد، علی محمد، و کرمی، بدریه. (1398). تأثیرآموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران: یک مطالعه کنترل تصادفی شده. پایش، 18(3 )، 279-289. SID. https://sid.ir/paper/23739/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی بتول، مصدق راد علی محمد، کرمی بدریه. تأثیرآموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران: یک مطالعه کنترل تصادفی شده. پایش[Internet]. 1398؛18(3 ):279-289. Available from: https://sid.ir/paper/23739/fa

    IEEE: کپی

    بتول احمدی، علی محمد مصدق راد، و بدریه کرمی، “تأثیرآموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران: یک مطالعه کنترل تصادفی شده،” پایش، vol. 18، no. 3 ، pp. 279–289، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button