مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در ایران

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه: آموزش پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه های اخیر در جهان با سرعت زیادی درحال گسترش است. با توجه به اینکه کشور ایران هنوز در ابتدای توسعه رشته انفورماتیک پرستاری است, راه اندازی این رشته امری ضروری به نظر می رسد تا با بهره گیری از خدمات ارایه شده توسط متخصصان این رشته, پرستاری در حیطه های آموزشی, پژوهشی, بالینی و مدیریتی ارتقا یابد. هدف از این مطالعه طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در ایران میباشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی است. جامعه پژوهش را 45 نفر از متخصصین پرستاری و انفورماتیک پزشکی تشکیل دادند و نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد. جمع آوری اطلاعات ابتدا براساس مرور متون و بررسی تجارب جهانی وسپس با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامه ها به ایمیل شرکت کنندگان در سه مرحله انجام شد. جهت نهایی سازی دروس, از یک جلسه ویدئو کنفرانس آنلاین با مشارکت 20 نفر از خبرگان استفاده شد. یافته ها: 81 % از صاحب نظران طراحی دوره آموزشی رشته انفورماتیک پرستاری را ضروری دانستند و دیدگاه خود را در ارتباط با انفورماتیک پرستاری مثبت اعلام کرده و آن را زمینه ساز رشد حرفه ای دانش موجود دانستند. برنامه درسی این رشته تخصصی به صورت 12 واحد دروس کمبود یا جبرانی, 16 واحد دروس اختصاصی اجباری, 14 واحد دروس اختصاصی اختیاری, 4 واحد پایان نامه و کارگاه های الزامی طراحی شد. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری ضرورت و نیاز احساس شده توسط خبرگان می باشد. برنامه درسی طراحی شده به عنوان یک برنامه پیشنهادی جهت تاسیس یک گرایش از رشته پرستاری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الهی، نسرین، افرا، ارغوان، لنگری زاده، مصطفی، و بیرمی پور، علی. (1397). طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در ایران. آموزش پرستاری، 7(6 )، 14-23. SID. https://sid.ir/paper/238184/fa

    Vancouver: کپی

    الهی نسرین، افرا ارغوان، لنگری زاده مصطفی، بیرمی پور علی. طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در ایران. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(6 ):14-23. Available from: https://sid.ir/paper/238184/fa

    IEEE: کپی

    نسرین الهی، ارغوان افرا، مصطفی لنگری زاده، و علی بیرمی پور، “طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در ایران،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 6 ، pp. 14–23، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button