مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش شفقت خود در سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت شفقت خود دانشجویان در دانشگاه و تاثیری که بر دانشجویان در نظام آموزش پزشکی دارد, هدف از پژوهش حاضر, بررسی نقش شفقت خود بر سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.روش کار: روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 بوده است. حجم کل نمونه بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی با استفاده از جدول گرجسی و مورگان, 250 نفر تعیین شد. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس شفقت خود نف (2003) و پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 از طریق آزمون های آماری MANOVA و آزمون رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف شفقت خود دانشجویان دختر و پسر به طور کلی تفاوت معناداری مشاهده شد (P<0.01). بین مولفه های مهربانی با خود و به هوشمندی با سلامت عمومی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین مولفه های قضاوت در مورد خود, انزوا و همانندسازی فزاینده با سلامت عمومی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد (P<0.01). مولفه های مهربانی با خود, قضاوت در مورد خود, مشترکات انسانی, به هوشمندی و همانندسازی فزاینده, در مجموع 0.422 درصد از واریانس نمرات سلامت عمومی دانشجویان را تبیین کردند و از لحاظ آماری معنادار بودند (P<0.05).نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که بین شفقت خود, سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد, بنابراین پیشنهاد می شود با استفاده از اجرای دوره های آموزشی شفقت خود برای دانشجویان, بهبود وضعیت شفقت خود و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عجم، علی اکبر، فرزان فر، جواد، و شکوهی فرد، حسین. (1395). بررسی نقش شفقت خود در سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393. آموزش پرستاری، 5(5 (پیاپی 19))، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/238273/fa

Vancouver: کپی

عجم علی اکبر، فرزان فر جواد، شکوهی فرد حسین. بررسی نقش شفقت خود در سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(5 (پیاپی 19)):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/238273/fa

IEEE: کپی

علی اکبر عجم، جواد فرزان فر، و حسین شکوهی فرد، “بررسی نقش شفقت خود در سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 5 (پیاپی 19)، pp. 9–16، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238273/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button