مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,941
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,109
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 152

چکیده

 مقدمه: دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با محیطی پر تنش و وجود عوامل تنش زا در تجارب آموزشی و بالینی, در معرض آسیب های روانی بالایی قرار دارند که می تواند سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به تاثیر سلامت روان بر عملکرد فرد, مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنها انجام گرفت.روش ها: در یک مطالعه توصیفی–تحلیلی٬ 251 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی (کل جامعه پژوهش) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامهGHQ-28  بود. معدل پایان ترم دریافت شده از اداره آموزش (معدل دیپلم برای دانشجویان ترم یک) به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی, آنالیز واریانس و آزمون همبستگی) انجام گرفت.نتایج: میانگین نمره سلامت روان دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 11.02±25.70 بود. بیش ترین مقدار مربوط به اختلال در بعد عملکرد اجتماعی با میانگین و انحراف معیار 2.9±11.84 و کم ترین میانگین مربوط به بعد افسردگی 3.83±3.05 بوده است. بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان دانشجویان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنادار و معکوس (R=0.229, 0.001>p) وجود داشت. به طوری که با افزایش سلامت روان (نمره کلی پایین در آزمون) معدل دانشجویان (به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی) افزایش می یابد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش که ارتباط معناداری بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه وجود داشت, لازم است مسائل روانی دانشجویان مذکور بیشتر بررسی شود و مراکز مشاوره روانی برای آنان فعال شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نامدار ارشتناب، حسین، ابراهیمی، حسین، صاحبی حق، محمدحسن، و ارشدی بستان آباد، محمد. (1392). سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(2 (پیاپی 52))، 146-152. SID. https://sid.ir/paper/59328/fa

    Vancouver: کپی

    نامدار ارشتناب حسین، ابراهیمی حسین، صاحبی حق محمدحسن، ارشدی بستان آباد محمد. سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(2 (پیاپی 52)):146-152. Available from: https://sid.ir/paper/59328/fa

    IEEE: کپی

    حسین نامدار ارشتناب، حسین ابراهیمی، محمدحسن صاحبی حق، و محمد ارشدی بستان آباد، “سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 52)، pp. 146–152، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا