مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: افت تحصیلی یک مشکل چند بعدی و شایع در نظام آموزشی است که باعث اتلاف هزینه, سرخوردگی و از دست دادن روحیه و رفتارهای منفی اجتماعی در دانشجویان می شود. با توجه به ضرورت شناخت عوامل موثر بر این مشکل آموزشی و بحث بر انگیز بودن نتایج مطالعات موجود در خصوص علل افت تحصیلی در مناطق مختلف, مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 1390-91 انجام شد.روش کار: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی, 33 نفر از میان 359 نفر دانشجوی پرستاری وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری برای گروه با افت تحصیلی (11 نفر) به صورت سرشماری و برای گروه موفق (22 نفر) تصادفی منظم بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه روا و پایای پژوهشگر ساخته بود, که توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: در این بررسی میزان افت تحصیلی با احتساب تعداد کل دانشجویان (359) و تعداد افرادی که افت تحصیلی (11 نفر) داشتند برابر با %3.06 برآورد شد. اثر علل خانوادگی برای افت تحصیلی بیشتر از علل آموزشی و فردی بود و آزمونهای آماری نشان داد که گروه موفق (بدون افت تحصیلی) با ناموفق (با افت تحصیلی) از لحاظ متغیرهای جنس (P<0.001), محل سکونت (P=0.013), شغل پدر (P=0.009), برنامه ریزی برای مطالعه (P=0.024), نگرش به آینده شغلی (P<0.001) تفاوت معنادار داشتند.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از اثرات منفی مشکلات خانوادگی, مذکر بودن, زندگی در خوابگاه دانشجویی, عدم برنامه ریزی درسی و نگرش منفی به آینده شغلی, بر میزان افت تحصیلی دانشجویان پرستاری بود, لذا توصیه می شود اقدامات لازم درخصوص شناسایی دانشجویان مستعد و ارائه برنامه های مشاوره ای لازم به آنها انجام گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مهدیون، زهراالسادات، خاتونی، علیرضا، عبدی، علیرضا، و جعفری، فرانک. (1395). بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390. آموزش پرستاری، 5(5 (پیاپی 19))، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/238274/fa

Vancouver: کپی

مهدیون زهراالسادات، خاتونی علیرضا، عبدی علیرضا، جعفری فرانک. بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(5 (پیاپی 19)):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/238274/fa

IEEE: کپی

زهراالسادات مهدیون، علیرضا خاتونی، علیرضا عبدی، و فرانک جعفری، “بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 5 (پیاپی 19)، pp. 1–8، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238274/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button