Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,399
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

881
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر حمایت اجتماعی درک شده سالمندان دیابتی نوع 2: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 40

چکیده

 مقدمه: بیماری دیابت یکی از معضلات دوران سالمندی محسوب می گردد. حمایتهای خانواده به حفظ استقلال وی در درمان و مراقبت از خود کمک کرده و سبب کاهش هزینهای درمانی و بار دیابت می گردد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر میزان حمایت اجتماعی درک شده در سالمندان دیابتی نوع 2 بود.روش: در این مطالعه مداخله ای دو گروهی با گروه شاهد, سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو واجد شرایط با استفاده از تخصیص تصادفی از مراکز بهداشتی درمانی به دو گروه تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه سه بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با بیماری, پرسشنامه استاندارد حمایت اجتماعی درک شده و ابزار محقق ساخته تئوری شناختی اجتماعی (SCT) بود. پس از انجام آزمون اولیه برای بستگانی که با بیمار زندگی می کردند (گروه مداخله), برنامه آموزشی بر اساس سازه های تئوری شناختی اجتماعی (SCT) (دانش و درک موقعیت, انتظار پیامد, خودکارآمدی, خودمدیریتی, خودکنترلی), برگزار گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از SPSS نسخه 16 با آزمون های آماری در سطح معنی داری کمتر از 0.05 تحلیل شد.یافته ها: براساس آزمون آماری ویلکاکسون اختلاف معنا داری بین گروه مداخله و مقایسه در خصوص متغیر حمایت اجتماعی و سازه های تئوری شناختی اجتماعی قبل از انجام مداخله وجود نداشت (p>0.05).اما بعد از مداخله اختلاف معناداری با هم داشتند (p<0.001). آزمون آماری تی زوجی تنها در گروه مداخله در خصوص سازه ها ی تئوری شناختی اجتماعی و حمایت اجتماعی اختلاف معنا داری را نشان داد (p<0.001).نتیجه گیری: آموزش خانواده محور بر اساس مدل شناختی اجتماعی در بهبود روند مراقبت, کنترل بیماری دیابت و ارتقا حمایت خانواده از بیماران در سیستم بهداشتی درمانی با بکارگیری از این روشها در آموزش به بیمار و خانواده آنها می تواند موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی مریدانی، محمدرضا، طل، آذر، صادقی، رویا، محبی، بهرام، و اعظم، کمال. (1394). بررسی تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر حمایت اجتماعی درک شده سالمندان دیابتی نوع 2: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی. آموزش پرستاری، 4(3 (پیاپی 13))، 30-40. SID. https://sid.ir/paper/238284/fa

    Vancouver: کپی

    امینی مریدانی محمدرضا، طل آذر، صادقی رویا، محبی بهرام، اعظم کمال. بررسی تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر حمایت اجتماعی درک شده سالمندان دیابتی نوع 2: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(3 (پیاپی 13)):30-40. Available from: https://sid.ir/paper/238284/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا امینی مریدانی، آذر طل، رویا صادقی، بهرام محبی، و کمال اعظم، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر حمایت اجتماعی درک شده سالمندان دیابتی نوع 2: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 3 (پیاپی 13)، pp. 30–40، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا