مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی برتئوری شناختی اجتماعی برخودمراقبتی و خودمدیریتی درزمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: آنتی بیوتیک ها از بین داروهای امروزی بیشترین داروی تجویزی هستند. مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک ها باعث پیامدهای نامناسبی ازجمله افزایش هزینه های درمانی و مقاومت آنتی بیوتیکی میشود. افزایش خودمراقبتی و خودمدیریتی میتواند باعث کاهش نیاز به مراقبت های اولیه شود. باتوجه به ضروری بودن الگوی صحیح آنتی بیوتیک ها پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی برتئوری شناختی اجتماعی برخودمراقبتی و خودمدیریتی برمصرف منطقی آنتی بیوتیک ها درمراجعین به مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران در سال 96- 95انجام گرفت.روش کار: این مداخله ازنوع تجربی (IRCT2016092412460N11) و بر روی 260 نفراز مراجعین به مراکزبهداشتی درمانی جنوب تهران انجام گردید. نمونه گیری به صورت خوشه ای (8 مرکز انتخاب و از 6 مرکز هرکدام 30 نفر و از 2مرکز هرکدام 40 نفر) به صورت تصادفی انتخاب گردید و در دوگروه 130نفری (مداخله و کنترل) قرارگرفتند. مداخله در چهارجلسه ی آموزشی در مدت 45 دقیقه انجام شد. مداخله ی آموزشی در خصوص خودمراقبتی و خودمدیریتی در مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها با استفاده از روش های سخنرانی, پرسش و پاسخ, بحث گروهی و یادآمد آموزشی با استفاده از پیامک و در اختیار قرار دادن پوسترها و پمفلت های آموزشی در گروه مداخله انجام شد. شش ماه پس از اتمام آموزش ها افراد گروه مداخله, پرسشنامه هارا تکمیل کردند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه چند وجهی ( اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد خودمراقبتی و خودمدیریتی و سوالات محقق ساخته مرتبط با سازه های تئوری شناختی اجتماعی ) بود. داده های گرداوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 23 مورد بررسی قرارگرفت. از آزمون های آماری کای دو, tمستقل, t زوجی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: قبل از مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک, سازه های مدل و سوالات خودمراقبتی و خودمدیریتی تفاوت معنی داری نداشتند (p>0.05) پس از مداخله ی آموزشی میانگین نمره سازه های تئوری شناختی اجتماعی, سوالات خودمراقبتی وخودمدیریتی درگروه مداخله افزایش معنی دار داشت (p<0.001)نتیجه گیری: مداخله آموزشی براساس تئوری شناختی اجتماعی میتواند در بهبود خودمراقبتی و خودمدیریتی در زمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها درافراد موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبری سومار، نگار، محبی، بهرام، صادقی، رویا، طل، آذر، و یاسری، مهدی. (1397). بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی برتئوری شناختی اجتماعی برخودمراقبتی و خودمدیریتی درزمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها. آموزش پرستاری، 7(1 (پیاپی 27) )، 37-46. SID. https://sid.ir/paper/238352/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری سومار نگار، محبی بهرام، صادقی رویا، طل آذر، یاسری مهدی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی برتئوری شناختی اجتماعی برخودمراقبتی و خودمدیریتی درزمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 27) ):37-46. Available from: https://sid.ir/paper/238352/fa

    IEEE: کپی

    نگار اکبری سومار، بهرام محبی، رویا صادقی، آذر طل، و مهدی یاسری، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی برتئوری شناختی اجتماعی برخودمراقبتی و خودمدیریتی درزمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 27) ، pp. 37–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button