Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

674
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش توام مهارت های مقابله ای و نقاشی بر منبع چندوجهی کنترل سلامت نوجوانان بی سرپرست

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: مهارت مقابله ای, توانایی شناخت و کنترل احساسات و ویژگی های خود و ریشه مدیریت هیجانی است. مهارت های مقابله ای در حکم مهارتی برای منبع چند وجهی کنترل سلامت در نظر گرفته می شود. تاثیر نقاشی نیز بر افزایش مهارت های مقابله ای در مطالعات متعدد مطرح شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت مقابله ای مدیریت شخصی توام با نقاشی بر منبع چند وجهی کنترل سلامت نوجوانان بی سرپرست بود.مواد و روش: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار تصادفی شده با نمونه 80 نفری از نوجوانان 12 تا 18 سال با گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. این 80 نفر نوجوان بی سرپرست به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و ازمون قرار گرفتند. گروه آزمون در معرض آموزش مهارت مقابله ای همراه با نقاشی قرار گرفتند. داده ها یک هفته و شش هفته بعد از مداخله با استفاده از ابزار پرسشنامه مهارت مقابله ای و منبع کنترل سلامت درونی, منبع کنترل مربوط به افراد موثر و منبع کنترل مربوط به شانس که آلفای کرونباخ همه پرسشنامه ها 0.85 بود جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: عامل های مهارت مقابله ای (34.55±2.04), زیرمقیاس های منبع کنترل سلامت شامل: منبع کنترل سلامت درونی (64.25±3.75) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معنی داری پیدا کردند (P<0.001) و برعکس منبع کنترل سلامت مربوط به افراد موثر (42.05±6.25) و منبع کنترل سلامت مربوط به شانس (39.66±8.17), در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش کاهش معنی داری پیدا کرد (P<0.001).بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت مقابله ای با نقاشی برای ارتقاء منبع کنترل درونی سلامت نوجوانان بی سرپرست موثر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قهرمانی، لیلا، حاتمی، فاطمه، کاوه، محمدحسین، و کشاورزی، ساره. (1395). بررسی تاثیر آموزش توام مهارت های مقابله ای و نقاشی بر منبع چندوجهی کنترل سلامت نوجوانان بی سرپرست. علوم پزشکی صدرا، 5(1)، 21-34. SID. https://sid.ir/paper/238837/fa

    Vancouver: کپی

    قهرمانی لیلا، حاتمی فاطمه، کاوه محمدحسین، کشاورزی ساره. بررسی تاثیر آموزش توام مهارت های مقابله ای و نقاشی بر منبع چندوجهی کنترل سلامت نوجوانان بی سرپرست. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1395؛5(1):21-34. Available from: https://sid.ir/paper/238837/fa

    IEEE: کپی

    لیلا قهرمانی، فاطمه حاتمی، محمدحسین کاوه، و ساره کشاورزی، “بررسی تاثیر آموزش توام مهارت های مقابله ای و نقاشی بر منبع چندوجهی کنترل سلامت نوجوانان بی سرپرست،” علوم پزشکی صدرا، vol. 5، no. 1، pp. 21–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا