Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روانسنجی ابزار بررسی درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 200

چکیده

 مقدمه اگرچه ارزیابی درک دانشجویان پرستاری از عملکرد نقش از اهمیت بسزایی برخوردار است. ولیکن برای سنجش این مهم پرسشنامه ای در دسترس نمی باشد. هدف از این مطالعه طراحی ابزار به منظور بررسی ادراک دانشجویان از گستره عملکرد نقش پرستاری و روان سنجی آن است. مواد و روش مطالعه حاضر به صورت مقطعی به منظور توسعه پرسشنامه و ارزیابی ویژگیهای روان سنجی آن انجام شد. محل مطالعه دانشکده پرستاری و مامایی, دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مشارکت کنندگان دانشجویان پرستاری بودند. در مرحله توسعه ابزار, از 21 نفر از دانشجویان پرستاری درخواست شدکه عملکرد نقشهای ثانوی پرستاری را تشریح نمایند. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در چهارده طبقه با 55 گویه تحلیل شدند. سپس, نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا تعیین شد. در مرحله ارزیابی روان سنجی پرسشنامه, 134 دانشجوی پرستاری, پرسشنامه مشتمل بر 52 گویه را تکمیل نمودند. اعتبار ساختاری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و به جهت ارزیابی قابلیت اطمینان پرسشنامه از روش سازگاری درونی و آزمون مجدد استفاده شد. یافته ها پرسشنامه درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری شامل 51 گویه در هفت حیطه « مراقبت حرفه ای اخلاقی», « مراقبت همه جانبه », « آموزشی و ارتباط حرفه ای », « فرهنگی و معنوی », «حفاظتی», « مهارت عملکرد حرفه ای » و « حمایتی» طراحی گردید. نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا در کلیه گویه ها بالاتر از 0/60 و 0/75 بود. مدل نهایی در تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که این 51 گویه پرسشنامه درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری تناسب خوبی دارند. همچنین, ضریب آلفای کرونباخ در کل پرسشنامه و ضریب پایایی آزمون مجدد به ترتیب 0/967و 0/793 بود. بحث و نتیجه گیری پرسشنامه طراحی شده, ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای تعیین ادراک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری است. اندازه گیری ادراک دانشجویان پرستاری از عملکرد نقش نه تنها موجب ارتقای فهم این پدیده می شود, همچنین به طراحی مطلوب تر برنامه های درسی و تدوین استراتژی های مناسب تر آموزشی برای دانشجویان پرستاری می انجامد. بدین صورت آنها جهت پذیرش نقش های آتی خود در آینده آماده می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پاسیار، نیلوفر، و خیر، محمد. (1398). طراحی و روانسنجی ابزار بررسی درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری. علوم پزشکی صدرا، 7(2 )، 185-200. SID. https://sid.ir/paper/238869/fa

    Vancouver: کپی

    پاسیار نیلوفر، خیر محمد. طراحی و روانسنجی ابزار بررسی درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1398؛7(2 ):185-200. Available from: https://sid.ir/paper/238869/fa

    IEEE: کپی

    نیلوفر پاسیار، و محمد خیر، “طراحی و روانسنجی ابزار بررسی درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری،” علوم پزشکی صدرا، vol. 7، no. 2 ، pp. 185–200، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا