مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

426
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پایایی نسبی و مطلق چندی از آزمون های پردازش شنوایی فارسی برای گوش دادن دایکوتیک و بازشناسی گفتار در حضور نویز در کودکان بهنجار 12-6 ساله

صفحات

 صفحه شروع 160 | صفحه پایان 167

چکیده

 مقدمه و اهداف: ارزیابی پردازش شنوایی در کودکان به وسیله آزمون های ویژه با حساسیت تایید شده انجام می شود. برای هر آزمون ساخته یا بومی سازی شده باید مدارکی برای اثبات پایایی قابل قبول آن وجود داشته باشد. اخیرا دو آزمون شنوایی دایکوتیک و دو آزمون بازشناسی گفتار در حضور نویز از آزمون های پردازش شنوایی به زبان فارسی ساخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پایایی بازآزمایی آزمون های نامبرده در کودکان بهنجار انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه مشاهده ای-تحلیلی حاضر بر روی چهل کودک 12-6 ساله از دو مدرسه ابتدایی در شهر تهران انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل: راست دست بودن, حساسیت شنوایی محیطی طبیعی (20>دسی بل HL در محدوده فرکانسی 4000-500 هرتز) و عملکرد تحصیلی طبیعی بودند. آزمون های شنوایی بازشناسی کلمات و اعداد فارسی در نویز و آزمون های کلمات و جملات رقابتی فارسی در دو جلسه با شرایط مشابه با فاصله زمانی چهل و پنج روز انجام شد. هر دو شاخص پایایی نسبی و مطلق محاسبه گردید. یافته ها: میانگین آزمون های بازشناسی شنوایی کلمات و اعداد فارسی در نویز بین دو جلسه آزمون و بازآزمون تفاوت معناداری نشان ندادند. آزمون های شنوایی دایکوتیک در جلسه بازآزمون به طور معناداری بهبود امتیاز نشان دادند. ضریب پایایی درون رده ای برای آزمون های بازشناسی شنوایی کلمات و اعداد فارسی در نویز 65/.-6/. و برای آزمون های شنوایی دایکوتیک 9/.-6/. به دست آمد. آزمون های بازشناسی اعداد فارسی در نویزو بازشناسی کلمات رقابتی, پایایی مطلق بالاتری را در مقایسه با آزمون های بازشناسی کلمه در نویز و بازشناسی جملات رقابتی به ترتیب نشان دادند. نتیجه گیری: هرچند عملکرد کودکان در جلسه بازآزمون برای آزمون های دایکوتیک اندکی بهتر شده است, با این حال به نظر می رسد که آزمون های پردازش شنوایی مورد استفاده در مطالعه حاضر از پایایی آزمون-بازآزمون کافی در کودکان بهنجار برخوردارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی جو، الهام، مهدوی، محمدابراهیم، زرین کوب، هما، و طباطبایی، سیدمهدی. (1396). بررسی پایایی نسبی و مطلق چندی از آزمون های پردازش شنوایی فارسی برای گوش دادن دایکوتیک و بازشناسی گفتار در حضور نویز در کودکان بهنجار 12-6 ساله. طب توانبخشی، 6(4 )، 160-167. SID. https://sid.ir/paper/239521/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی جو الهام، مهدوی محمدابراهیم، زرین کوب هما، طباطبایی سیدمهدی. بررسی پایایی نسبی و مطلق چندی از آزمون های پردازش شنوایی فارسی برای گوش دادن دایکوتیک و بازشناسی گفتار در حضور نویز در کودکان بهنجار 12-6 ساله. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(4 ):160-167. Available from: https://sid.ir/paper/239521/fa

    IEEE: کپی

    الهام مرادی جو، محمدابراهیم مهدوی، هما زرین کوب، و سیدمهدی طباطبایی، “بررسی پایایی نسبی و مطلق چندی از آزمون های پردازش شنوایی فارسی برای گوش دادن دایکوتیک و بازشناسی گفتار در حضور نویز در کودکان بهنجار 12-6 ساله،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 4 ، pp. 160–167، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button