مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

431
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تلفیقی طراحی سوال در کتاب های درسی دانشگاهی: مطالعه موردی کتاب های درسی گروه علوم تربیتی و روان شناسی «سمت»

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 204

چکیده

 سوال های مناسب بر کسب دانش, پرورش ادراک و تحریک تفکر ارزیابانه و انتقادی تاثیر می گذارند. هدف پژوهش حاضر, ارائه الگویی تلفیقی برای طراحی سوال کتاب های درسی دانشگاهی و مطالعه موردی کتاب های درسی گروه علوم تربیتی و روان شناسی سازمان «سمت» بر مبنای آن الگوست. برای این منظور, از روش پژوهش تحلیل محتوا و مطالعه موردی استفاده شد. ابتدا, منابع معتبر چاپی در حوزه طراحی سوال کتاب های درسی دانشگاهی از نظر محتوا تحلیل و چارچوب الگوی نظری با رویکردی تلفیقی مشخص و سپس, برای بررسی روایی الگو, از هشت متخصص موضوع, به صورت هدفمند, نظرخواهی شد. در ادامه, 1323 سوال در هشت کتاب از دو گروه علوم تربیتی و روان شناسی 1392-1397 سازمان «سمت» به صورت موردی براساس الگوی پژوهش تحلیل شد. نتایج آن نشان داد که الگوی مطلوب طراحی سوال باید با توجه به سه بعد اصلی سلسله مراتب یادگیری, درگیری دانشجویان در درس و انواع تفکر هم گرا و واگرا طراحی شود. بر این اساس, الگوی نهایی شامل سه بعد اصلی, سیزده سوال اصلی و بیست و پنج سوال فرعی بود. نتایج ارزیابی آن سوال ها نشان داد که از 1323 سوال, با 827 سوال (62/51%) مهارت های سطوح پایین یادگیری و با 496 سوال (37/49%) مهارت های سطوح بالای یادگیری تعیین شدند. 10/5 درصد از سوال ها به پرورش تفکر واگرا و 89/5درصد آن ها به پرورش تفکر هم گرا مربوط بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، مسعود، و آرمند، محمد. (1398). الگوی تلفیقی طراحی سوال در کتاب های درسی دانشگاهی: مطالعه موردی کتاب های درسی گروه علوم تربیتی و روان شناسی «سمت». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23(45 )، 181-204. SID. https://sid.ir/paper/240815/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی مسعود، آرمند محمد. الگوی تلفیقی طراحی سوال در کتاب های درسی دانشگاهی: مطالعه موردی کتاب های درسی گروه علوم تربیتی و روان شناسی «سمت». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1398؛23(45 ):181-204. Available from: https://sid.ir/paper/240815/fa

    IEEE: کپی

    مسعود کیانی، و محمد آرمند، “الگوی تلفیقی طراحی سوال در کتاب های درسی دانشگاهی: مطالعه موردی کتاب های درسی گروه علوم تربیتی و روان شناسی «سمت»،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 23، no. 45 ، pp. 181–204، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240815/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button