مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,880
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق الگوی اعتقاد سلامتی بر آگاهی و درک دانش آموزان سال اول دبیرستان های ساوه

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن شیوع و شروع مصرف سیگار در دوران دبیرستان و نقشی که آگاهی و ادراکات فرد روی رفتار آن ها دارد, این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق مدل اعتقاد به سلامتی بر آگاهی و ادراکات دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان های شهر ساوه انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد (Before and after) بود. از 10 مدرسه دخترانه و پسرانه ساوه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, 387 دانش آموز انتخاب و داده ها طی دو مرحله, آزمون اولیه قبل از آموزش و آزمون ثانویه بعد از آموزش با پرسشنامه سوالات فردی, آگاهی و ادراکات گردآوری, مقایسه و تجزبه و تحلیل شد. آموزش بر اساس نتایج تکمیل اولیه پرسشنامه و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t زوج و مستقل, مجذور کا, آنالیز واریانس(ANOVA)  و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: مقایسه میانگین نمرات آگاهی و ادرکات (موانع, منافع, حساسیت و شدت) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار نشان داد (p<0.0001). ضریب همبستگی پیرسون بین آگاهی و ادراکات کل قبل و بعد از آموزش همبستگی مثبت (r= 0.31, r=0.38, p<0.0001) نشان داد. بعد از مداخله بین آگاهی دانش آموزان و تحصیلات پدر (p<0.01), تحصیلات مادر (p<0.02), شغل پدر (p<0.01) و نوع مدرسه (p<0.0001), بین موانع درک شده و تحصیلات مادر (p<0.02), سابقه مصرف مواد اعتیاد آور در خانواده (p<0.01), بین منافع درک شده و نوع مدرسه (p<0.01), بین حساسیت درک شده و نوع مدرسه (p<0.04) و بین شدت درک شده و نوع مدرسه (p<0.02) ارتباط معنادار مشاهده شد.نتیجه گیری: آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی با هدف پیشگیری از سوء مصرف مواد می تواند باعث ارتقاء آگاهی, ایجاد ادراکات مثبت در افراد شود و در پیشگیری اولیه از سوء مصرف مواد مخدر, یک استراتژی با هزینه اثربخشی خوب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صلحی، مهناز، و ابوالفتحی، میترا. (1392). تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق الگوی اعتقاد سلامتی بر آگاهی و درک دانش آموزان سال اول دبیرستان های ساوه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 1(2)، 31-40. SID. https://sid.ir/paper/242449/fa

    Vancouver: کپی

    صلحی مهناز، ابوالفتحی میترا. تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق الگوی اعتقاد سلامتی بر آگاهی و درک دانش آموزان سال اول دبیرستان های ساوه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1392؛1(2):31-40. Available from: https://sid.ir/paper/242449/fa

    IEEE: کپی

    مهناز صلحی، و میترا ابوالفتحی، “تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق الگوی اعتقاد سلامتی بر آگاهی و درک دانش آموزان سال اول دبیرستان های ساوه،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 1، no. 2، pp. 31–40، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242449/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا