مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 429 | صفحه پایان 437

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دبیرستان های دخترانه ی شهر اسدآباد انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه ی نیمه تجربی, سه مدرسه به صورت تصادفی از بین دبیرستان های دخترانه ی شهر اسدآباد انتخاب شدند. به طور تصادفی یکی از آنها به عنوان گروه مداخله (80 دانش آموز) و دو مدرسه ی دیگر به عنوان گروه کنترل (120 دانش آموز) در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی پژوهشگرساخته مشتمل بر 67 سؤال است. برنامه ی آموزشی به شیوه ی سخنرانی, بحث گروهی, پرسش وپاسخ و بارش افکار به صورت مستقیم و حضوری و فعالیت های یادگیری هدایت شده با استفاده از منابع آموزشی اجرا شد, سپس پس آزمون در فاصله ی زمانی یک ماه و شش ماه بعد از اجرای مداخله ی آموزشی برگزار شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که در گروه مداخله در مرحله ی پیش آزمون, سطح آگاهی (2/00± 7/44), نگرش (7/14± 74/19), هنجارهای انتزاعی (4/41± 22/33), قصد رفتاری (2/69± 18/44) و کنترل رفتاری درک شده (2/71± 17/98) نسبتا پایین بودند. در پس آزمون اول, افزایش سطح آگاهی (1/72± 11/17) و نگرش (5/42± 80/21) مشاهده شد. هنجارهای انتزاعی (3/64± 25/48), قصد رفتاری (3/04± 21/08) و کنترل رفتاری درک شده (3/04± 20/77) نیز در مقایسه با پیش آزمون به طور بارزی بالاتر بودند. نتیجه گیری: مداخله ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار شهروندی نوجوانان مؤثر بوده است. یافته های مطالعه بر لزوم لحاظ کردن آموزش شهروندی در برنامه های درسی مدارس تأکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دارابی، فاطمه، یاسری، مهدی، کاوه، محمدحسین، و ماهری، مینا. (1397). تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(4 )، 429-437. SID. https://sid.ir/paper/242470/fa

    Vancouver: کپی

    دارابی فاطمه، یاسری مهدی، کاوه محمدحسین، ماهری مینا. تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(4 ):429-437. Available from: https://sid.ir/paper/242470/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه دارابی، مهدی یاسری، محمدحسین کاوه، و مینا ماهری، “تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 4 ، pp. 429–437، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button