مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396

صفحات

 صفحه شروع 358 | صفحه پایان 366

چکیده

 زمینه و هدف: استئوپروز نوعی بیماری است که با کاهش توده ی استخوانی همراه است. حداکثر توده ی استخوانی تا 30 سالگی ساخته می شود. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله ی آموزشی براساس نظریه ی خودکارآمدی بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی, بعد از ورود 138 نفر از نوعروسان به روش نمونه گیری دردسترس, افراد انتخاب شده به طور تصادفی به سه گروه (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. بعد از تکمیل پرسش نامه ی محقق ساخته در سه گروه, محتوای آموزشی در گروه مداخله ی اول به صورت حضوری و در گروه مداخله ی دوم از طریق تلگرام آموزش داده شد. دو ماه بعد, گروه های مداخله و کنترل ارزیابی شدند و داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ی 23 وارد و با استفاده از آزمون تحلیلی واریانس تحلیل شدند. یافته ها: پس از مداخله, در گروه مداخله ی حضوری میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (3/82± 29/1) و خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (1/59± 6/35) و در گروه مداخله تلگرام میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (2/76± 29/2), خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (1/41± 6/71) بود که تفاوت آماری معنی داری با میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (5/25± 23/59) و خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (2/77± 5) در گروه کنترل داشت. این اختلاف میانگین در گروه تلگرام نسبت به گروه مداخله ی آموزش حضوری بیشتر بود. نتیجه گیری: آموزش های مبتنی بر نظریه ی خودکارآمدی به صورت حضوری و از طریق شبکه های اجتماعی (تلگرام) در افزایش خودکارآمدی رفتارهای پیشگیری کننده از استئوپروز مؤثرند. تأثیر استفاده از شبکه ی اجتماعی تلگرام بیش از آموزش حضوری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشارتی، نینا، جعفری، فاطمه، و زارعی، فاطمه. (1397). مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(4 )، 358-366. SID. https://sid.ir/paper/242471/fa

    Vancouver: کپی

    بشارتی نینا، جعفری فاطمه، زارعی فاطمه. مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(4 ):358-366. Available from: https://sid.ir/paper/242471/fa

    IEEE: کپی

    نینا بشارتی، فاطمه جعفری، و فاطمه زارعی، “مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 4 ، pp. 358–366، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button