مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,208
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر مبنای "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" بر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر در سنین باروری

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: مدل رفتار برنامه ریزی شده چارچوب مفیدی برای پیش بینی رفتارهای بهداشتی فراهم می نماید. اضافه نمودن خودکارآمدی به مدل رفتار برنامه ریزی شده, عامل موثرتری در پیش بینی رفتار می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر سنین باروری صورت پذیرفت.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه تجربی بود. تعداد 70 نفر از زنان کارگر در دو کارخانه لواشک سازی (35 نفر گروه مداخله و 35 نفر گروه کنترل) به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه معتبر و پایای "بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر"؛ ابزار جمع آوری داده ها بود. ابزار یک بار قبل و یک با بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج پیش آزمون نشان داد قبل از مداخله آموزشی در تمامی حیطه ها (نگرش, هنجار فردی, درک کنترل رفتار, خودکارآمدی, قصد و رفتار) بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری وجود نداشت (P³0.05) اما بعد از مداخله آموزشی میانگین امتیازات نگرش, هنجار فردی, درک کنترل رفتار, خودکارآمدی, قصد و رفتار نسبت به رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در گروه مداخله افزایش یافت. همچنین بیشترین تفاوت میانگین در حیطه خودکارآمدی بود.نتیجه گیری: "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" به عنوان الگوی قابل قبولی جهت طراحی مداخلات و ارتقای رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، زهره، سیمبر، معصومه، رمضانخانی، علی، و علوی مجد، حمید. (1393). بررسی تاثیر آموزش بر مبنای "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" بر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر در سنین باروری. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 9(3)، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/107830/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز زهره، سیمبر معصومه، رمضانخانی علی، علوی مجد حمید. بررسی تاثیر آموزش بر مبنای "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" بر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر در سنین باروری. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1393؛9(3):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/107830/fa

    IEEE: کپی

    زهره کشاورز، معصومه سیمبر، علی رمضانخانی، و حمید علوی مجد، “بررسی تاثیر آموزش بر مبنای "مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی" بر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت زنان کارگر در سنین باروری،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 9، no. 3، pp. 54–61، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107830/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا