مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,058
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبک های والدگری و سلامت روان دانش آموزان تیز هوش

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 212

چکیده

 زمینه و هدف: زندگی کردن بر اساس اهداف اصیل, یافتن معنا و تلاش در جهت رشد شخصی, همان سلامت روان است. پژوهش های زیادی تاثیر عوامل بافتی و شخصی را بر سلامت روان کنکاش کرده اند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای سبک های والدگری و ارضای نیازهای روانشناختی پایه بر سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش شهر شیراز بود.مواد و روش ها: برای این منظور 250 نفر (115 دختر و 135 پسر) از دانش آموزان مدارس تیزهوش شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. برای اندازه گیری متغیرها, افراد شرکت کننده مقیاس های والدین به عنوان بافت اجتماعی, سلامت روان و ارضای نیازهای روانشناختی را تکمیل کردند. برای بررسی قابلیت اعتماد و روایی این مقیاس ها به ترتیب از روش آلفای کرنباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج بیانگر مطلوبیت این مقیاس ها بود. در تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر, حاکی از آن بود که سلامت روان دانش آموزان تیزهوش متاثر از سبک های والدگری خانواده و ارضای نیازهای روانشاختی است. بدین صورت که سبک کنترلی و طردکننده خانواده به صورت منفی, و سبک گرمی به همراه سبک حمایت از استقلال از خانواده به صورت مثبت, اثرمستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان دارند. همچنین ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال, به صورت مثبت با سلامت روان در ارتباط است و توانسته نقش واسطه ای در ارتباط بین سبک های والدگیری و سلامت روان ایفا کند. برای ارزیابی مدل از شاخص های چندگانه از جمله میزان (0.42) RMS و (0.98) GFI استفاده شد که نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با داده ها برازش دارد.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها سبک والدگری مناسب (گرمی در روابط, حمایت از استقلال و نداشتن سبک کنترلی) باعث بهبود شایستگی و سلامت روان در فرزندانشان می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساداتی فیروزآبادی، سمیه، و ملتفت، قوام. (1396). نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبک های والدگری و سلامت روان دانش آموزان تیز هوش. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 5(3 )، 203-212. SID. https://sid.ir/paper/242489/fa

    Vancouver: کپی

    ساداتی فیروزآبادی سمیه، ملتفت قوام. نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبک های والدگری و سلامت روان دانش آموزان تیز هوش. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1396؛5(3 ):203-212. Available from: https://sid.ir/paper/242489/fa

    IEEE: کپی

    سمیه ساداتی فیروزآبادی، و قوام ملتفت، “نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبک های والدگری و سلامت روان دانش آموزان تیز هوش،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 5، no. 3 ، pp. 203–212، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button