مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روان شناختی اساسی و سبک های هویت

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر نیازهای روان شناختی اساسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با واسطه گری سبک های هویت (اطلاعاتی, هنجاری و مغشوش/ اجتنابی) با استفاده از مدل معادلات ساختاری, بوده است. بدین منظور 330 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه (166 پسر و 164 دختر) با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای روانی اساسی لاگواردیا و همکاران (2000) و سبک های هویت برزونسکی (1992) پاسخ دادند. یافته های به دست آمده نشان داد؛ نیازهای روان شناختی اساسی, اثر مستقیم مثبت و معنادار بر سبک هویت اطلاعاتی, هنجاری و اثر مستقیم منفی بر سبک هویت مغشوش داشته و از طریق این متغیرها (سبک های هویت) به صورت غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی, اثر می گذارند هم چنین نیازهای روان شناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته است. اثر مستقیم سبک هویت اطلاعاتی بر پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار اما اثر سبک هویت هنجاری بر پیشرفت تحصیلی, منفی و معنادار بود. اثر مستقیم سبک هویت مغشوش/ اجتنابی نیز بر پیشرفت تحصیلی, معنادار نبود. در مجموع یافته ها, نقش نیازهای روان شناختی اساسی و سبک های هویت در پیشرفت تحصیلی را تایید می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غلامعلی لواسانی، مسعود، خضری آذر، هیمن، امانی، جواد، و علی زاده، صابر. (1390). پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روان شناختی اساسی و سبک های هویت. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 18(1)، 25-38. SID. https://sid.ir/paper/236022/fa

    Vancouver: کپی

    غلامعلی لواسانی مسعود، خضری آذر هیمن، امانی جواد، علی زاده صابر. پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روان شناختی اساسی و سبک های هویت. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛18(1):25-38. Available from: https://sid.ir/paper/236022/fa

    IEEE: کپی

    مسعود غلامعلی لواسانی، هیمن خضری آذر، جواد امانی، و صابر علی زاده، “پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روان شناختی اساسی و سبک های هویت،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 18، no. 1، pp. 25–38، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236022/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button