مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه علی خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 157

چکیده

 زمینه و هدف: رفتارهای مدنی-تحصیلی زمینه همکاری و مشارکت را در تعامل های اجتماعی فراهم می آورند که به وسیله متغیرهای پیشایندی مانند خودشفقت ورزی و حمایت خودمختاری والدین تاثیر می پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان و نقش میانجی گری حمایت خودمختاری والدینی است. روش: روش: تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پایه های نهم و دهم شهر مهاباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش: نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای, تعداد 645 دانش آموز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه خودشفقت ورزی نف (2003), پرسشنامه رفتارهای مدنی-تحصیلی گل پرور(1389), مقیاس سبک های والدگری گرولنیک, دسی و ریان (1997) بود. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نسخه 24 نرم افزار ایموس تحلیل شد. یافته ها: بر اساس مدل معادلات ساختاری, روابط بین متغیرها از برازش قابل قبولی برخوردار بود و یافته ها: نشان داد که روابط بین خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی(0/01 p<), خودشفقت ورزی با حمایت خودمختاری والدینی (0/01 p<), و حمایت خودمختاری والدینی با رفتارهای مدنی-تحصیلی (0/01 p<), معنی دار است. یافته ها: حاکی از آن است خودشفقت ورزی و حمایت از خودمختاری30 درصد واریانس رفتارهای مدنی-تحصیلی و خودشفقت ورزی20 درصد از واریانس حمایت از خودمختاری را پیش بینی و تبیین می کند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر, حمایت خودمختاری والدینی در رابطه بین خودشفقت ورزی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی گری معنی داری دارد و باعث تسهیل بیشتر در پیش بینی رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان می شود. بنابراین, آموزش و ارتقای خودشفقت ورزی و آموزش مهارت های حمایت خودمختاری والدینی می تواند بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت رفتارهای اجتماعی دانش آموزان را فراهم سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرد، بهمن، و منصوری، معصومه. (1398). رابطه علی خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(2 )، 145-157. SID. https://sid.ir/paper/258356/fa

    Vancouver: کپی

    کرد بهمن، منصوری معصومه. رابطه علی خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(2 ):145-157. Available from: https://sid.ir/paper/258356/fa

    IEEE: کپی

    بهمن کرد، و معصومه منصوری، “رابطه علی خودشفقت ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 2 ، pp. 145–157، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258356/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button