مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,107
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 185

چکیده

خودگردانی, هدفی تربیتی با محوریت توانایی انتخاب و قضاوت مستقل است. این هدف در دهه های اخیر بیش از پیش مورد توجه صاحب نظران تعلیم وتربیت قرار گرفته است. ازآنجاکه تحقق این هدف در متربیان, مواجهه هوشمندانه و مؤثر آنها با سلطه گری های پنهان و آشکار را به دنبال خواهد داشت, توجه به این هدف در نظام تعلیم وتربیت, امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. برهمین اساس و باتوجه به محوریت سند بنیادین تحول در تعلیم وتربیت کشور, پژوهش حاضر به شیوه تحلیل کیفی محتوا و درراستای تبیین جایگاه خودگردانی فردی در این سند راهبردی شکل گرفت. بررسی ها نشان داد با وجود آنکه اشاره مستقیمی به خودگردانی به عنوان هدفی تربیتی در سند بنیادین مشاهده نشده است. بااین وجود, گزاره های مرتبط با خودگردانی شامل انتخاب گری, آزاداندیشی, اختیار, اراده, شهامت, آگاهی تعقل, بصیرت و. . . به وفور در سند یافت می شود. بااین وجود, تفکر انتقادی و تحلیل به عنوان اصلی ترین بستر تحقق استقلال اندیشه و خودگردانی, کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدیعیان، راضیه، نجفی، محمد، و حیدری، محمدحسین. (1398). تحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (دوره جدید)(42 )، 161-185. SID. https://sid.ir/paper/243361/fa

    Vancouver: کپی

    بدیعیان راضیه، نجفی محمد، حیدری محمدحسین. تحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛27 (دوره جدید)(42 ):161-185. Available from: https://sid.ir/paper/243361/fa

    IEEE: کپی

    راضیه بدیعیان، محمد نجفی، و محمدحسین حیدری، “تحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 27 (دوره جدید)، no. 42 ، pp. 161–185، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243361/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button