مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن از جمله مسائل عمده ای هستند که توجه محققان را به خود جلب کرده اند. هدف این مطالعه بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با عمکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی با حجم نمونه 291 نفر در سال تحصیلی 93-94 صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش رویکرد های مطالعه پرسشنامه مارتون و سلجو (1976) بود. هم چنین معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی لحاظ شد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون, آزمون t برای گروه های مستقل و آنالیز واریانس در سطح معنی داری (p<0.05) انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین رویکرد سطحی و عملکرد تحصیلی وجود دارد و رویکرد سطحی می تواند 6 درصد متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کند. ترس از شکست, نداشتن هدف, حفظ کردن مطالب بی معنی و نامربوط, قوی ترین پیش بینی کننده منفی عملکرد تحصیلی بودند (p<0.001, r=-0.24). بر اساس یافته های پژوهش تفاوت معنی داری در میانگین نمره رویکردهای مطالعه دانشجویان بر حسب سال ورود به تحصیل مشاهده شد (P=0.005). همچنین بین مقایسه رویکردهای مطالعه و جنسیت تفاوت معنی داری وجود نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده رویکرد سطحی به عنوان پیش بینی کننده نتایج یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. لذا کسب نمره بالا در رویکرد سطحی, نیاز به مداخله آموزشی تربیتی دانشجویان و کارگاه های توانمند سازی برای اساتید در جهت استفاده بهتر از رویکردهای مطالعه به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان را محرز می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، عباس، محمودزاده، آمنه، و محمدی، یحیی. (1395). رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(3 )، 9-15. SID. https://sid.ir/paper/244420/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی عباس، محمودزاده آمنه، محمدی یحیی. رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(3 ):9-15. Available from: https://sid.ir/paper/244420/fa

    IEEE: کپی

    عباس جوادی، آمنه محمودزاده، و یحیی محمدی، “رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 3 ، pp. 9–15، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244420/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button