مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: در سال های اخیر به دلیل شناخت پیامدهای هیجان ها در حوزه آموزش و یادگیری, تحلیل موقعیت های آموزشی با رویکرد و نگاه هیجانی در محیط های آکادمیک افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس مطالعه حاضر به نقش هیجان های تحصیلی مرتبط بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می پردازد. روش ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح توصیفی - همبستگی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر بوده که تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول لوی و لمشو از این جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه معتبر هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2011) بود که روایی آن به صورت صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنباخ (0.89) تائید گردید. داده های پژوهش نیز با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین هیجان های مثبت (لذت, امید, افتخار) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار (p≤0.01) و بین هیجان های منفی (خشم, اضطراب, ناامیدی, شرم و خستگی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و غیرمعنی دار وجود دارد (p≥0.01). نتایج نشان داد که هیجان های لذت, امیدواری, افتخار و شرم توانستند روی هم رفته (0.221) از واریانس عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تفاوت معنی داری در هیجان های تحصیلی با یکدیگر داشتند (p≤0.05). نتیجه گیری: یافته های پژوهشی حاکی از رابطه بین هیجان های تحصیلی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان بود. بر همین اساس, اساتید بایستی تجربه های هیجانی دانشجویان را به منظور استفاده و بهره برداری از چنین هیجاناتی برای تسهیل یادگیری بهتر در نظر داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حیات، علی اصغر، اسمی، کرامت، رضایی، ریتا، و نبیئی، پریسا. (1396). رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 20-29. SID. https://sid.ir/paper/244524/fa

Vancouver: کپی

حیات علی اصغر، اسمی کرامت، رضایی ریتا، نبیئی پریسا. رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):20-29. Available from: https://sid.ir/paper/244524/fa

IEEE: کپی

علی اصغر حیات، کرامت اسمی، ریتا رضایی، و پریسا نبیئی، “رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 20–29، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244524/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button