مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: آسیب های ناشی از فرو رفتن سوزن, معمولی ترین شکل تماس شغلی با خون می باشند. تبعیت از احتیاط های استاندارد باعث کاهش این خطر می شود. این مطالعه, تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود.روش ها: مطالعه از نوع پژوهش مداخله ای شاهد دار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی (117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون های آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته: نتایج نشان داد 80.8 درصد از دانشجویان, هیچ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاط های استاندارد نداشتند. 15.5 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز (Needle Stick) و 13.5 درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط های استاندارد در گروه مورد, از لحاظ آماری بطورمعنی داری موجب افزایش نمره میانگین سازه های آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده, تغییرات معنی دار نبودند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط های استاندارد پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی، محبت، محبوبی، محمود، صیادی، احمدرضا، شعبانی، زیبا، و اسدپور، محمد. (1394). بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(1)، 63-72. SID. https://sid.ir/paper/244426/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی محبت، محبوبی محمود، صیادی احمدرضا، شعبانی زیبا، اسدپور محمد. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(1):63-72. Available from: https://sid.ir/paper/244426/fa

    IEEE: کپی

    محبت محسنی، محمود محبوبی، احمدرضا صیادی، زیبا شعبانی، و محمد اسدپور، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 1، pp. 63–72، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button