مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: در میان عوامل متعدد و گوناگون فردی و محیطی تاثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان, انگیزش نقش برجسته و بلکه مهمتری را ایفا می نماید . شناخت انگیزه تحصیلی مدرس را در انتخاب مناسب تدابیر و فعالیت های یاددهی و یادگیری و تعامل اثربخش با فراگیران و در نهایت افزایش اثربخشی تدریس یاری می نماید . هدف این مطالعه بررسی میزان انگیزه تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان پرستاری بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 155 نفر از دانشجویان پرستاری, به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم مشخصات فردی و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه که دارای 4 بعد انگیزه های فیزیولوژیک اولیه- ثانویه, روانی- اجتماعی, معنوی و آموزشی بود. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (0.86=a). درنهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی, آزمون های همبستگی پیرسون, اسپیرمن, t مستقل و multiple response مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی دانشجویان 86.3±19.2 بود و 50.7 درصد از دانشجویان دارای انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین بودند. در بعد معنوی 60.6 درصد و در بعد روانی- اجتماعی 49.7 درصد از دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند. بین انگیزه و ترم تحصیلی ارتباط معکوس و معنی داری آماری مشاهده شد (0.007=P, r=-0.21). همچنین ارتباط معنی داری آماری میان تاهل و انگیزه تحصیلی دیده شد (P<0.01). بیشترین عواملی که در افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیر داشتند به ترتیب: نائل شدن به خدمت به همنوع (71.6 درصد ), فراهم سازی موقعیت های بیشتر برای کمک به خانواده (69.7 درصد) و دستیابی به یک زندگی شرافتمندانه (65.8 درصد ) بودند. عواملی همچون امور محوله سطح پائین به دانشجویان در بالین (59.4 درصد ), دیدگاه پزشکان (51.6 درصد), دیدگاه جامعه (50.3 درصد) و نحوه برخورد پزشکان (50.3 درصد) نیز به عنوان مهم ترین عوامل کاهش دهنده انگیزه تحصیلی مشخص گردیدند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد انگیزه تحصیلی دانشجویان در حد متوسط بوده و میزان انگیزه با افزایش سنوات تحصیلی کاهش می یابد. به نظر می رسد با اصلاح دید جامعه و تیم درمانی بتوان سبب ارتقاء انگیزه در دانشجویان پرستاری گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشنده باورساد، مریم، حکیم، اشرف السادات، عظیمی، نسرین، لطیفی، سیدمحمود، و قالوندی، حسین. (1394). بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(1)، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/244428/fa

    Vancouver: کپی

    بخشنده باورساد مریم، حکیم اشرف السادات، عظیمی نسرین، لطیفی سیدمحمود، قالوندی حسین. بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(1):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/244428/fa

    IEEE: کپی

    مریم بخشنده باورساد، اشرف السادات حکیم، نسرین عظیمی، سیدمحمود لطیفی، و حسین قالوندی، “بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 1، pp. 35–44، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button