Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,225
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,219
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: آموزش علوم پزشکی از جمله پرستاری نیازمند تحولی اساسی است تا با بکارگیری شیوه های نوین آموزشی منجر به پرورش دانش آموختگانی خودکارآمد و متفکرانی خلاق شود که برای عملکرد پرستاری پیچیده امروزی آماده باشند. روش آموزشی کلاس درس معکوس یکی از شیوه های نوین پرطرفدار آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس معکوس (مداخله) انجام گرفت. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی پس آزمون با یک گروه بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت در سال 1395 انجام گرفت. دانشجویان به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شده و آنان قبل از کلاس, لوح فشرده حاوی محتوای الکترونیکی مربوط به هر جلسه را مشاهده, مطالب کتاب را مطالعه و با آمادگی در کلاس درس حضور می یافتند. در کلاس نیز به کوییز مربوطه پاسخ داده و در بحث درباره پاسخ پرسش های کوییز و فعالیت های کلاسی شامل مشارکت در گروه های 4-3 نفره درباره سناریوهای بالینی مشارکت نمودند. در پایان ترم دانشجویان به 20 سوال پرسشنامه بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان از بکارگیری کلاس معکوس پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون, آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از تجارب مثبت فراگیران از بکارگیری روش کلاس معکوس بود. اکثریت دانشجویان (79.1 درصد) آموزش به روش کلاس معکوس را بر روشی سنتی که در آن بیشتر زمان کلاس صرف سخنرانی توسط استاد می شود, ترجیح می دادند. میانگین و انحراف معیار نمرات مربوط به نظرات دانشجویان 2.95±26.09 بود. آزمون های آماری تحلیلی ارتباط معنی داری را میان اطلاعات فردی و دیدگاه دانشجویان نشان ندادند, تنها میان دیدگاه دانشجویان و معدل تحصیلی همبستگی مثبت و قویی وجود داشت (0.001=p و0.88 =r). نتیجه گیری: دانشجویان دیدگاه و تجارب مثبتی از بکارگیری روش آموزشی کلاس معکوس داشتند. با توجه به نوپا بودن این رویکرد آموزشی مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر برآیندهای مختلف یادگیری لازم است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفرآقایی، فاطمه، دهقان زاده، شادی، و خردادی آستانه، حمید. (1396). تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(1 )، 27-36. SID. https://sid.ir/paper/244453/fa

Vancouver: کپی

جعفرآقایی فاطمه، دهقان زاده شادی، خردادی آستانه حمید. تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(1 ):27-36. Available from: https://sid.ir/paper/244453/fa

IEEE: کپی

فاطمه جعفرآقایی، شادی دهقان زاده، و حمید خردادی آستانه، “تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 ، pp. 27–36، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244453/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا