مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: در طی دوران تحصیل تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی علاوه بر داشتن مشکلات سایر دانشجویان, با مشکلات خاص رشته خود نیز مواجه می باشند به همین دلیل بیش از سایر دانشجویان در معرض خطر از دست دادن سلامت روانی بوده عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی فرد و یکی از مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان علوم پزشکی گیلان انجام شد.روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2866 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که 537 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی در سال تحصیلی 94-93 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه 58 سوالی استاندارد عزت نفس کوپراسمیت, شامل 4 بعد (عزت نفس عمومی, اجتماعی, خانوادگی و تحصیلی) و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. سپس داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار عزت نفس در بعد عمومی (19.51±4.29), بعد اجتماعی (5.35±1.29), بعد خانوادگی (6.37±1.69), بعد تحصیلی (5.62±1.68) و عزت نفس در کل (36.82±6.97) بود. هم چنین بین میانگین نمره عزت نفس با جنسیت دانشجویان (p=0.015), رشته تحصیلی (p=0.023), علاقه مندی به رشته تحصیلی (p=0.0001) و سابقه واحد درسی مردود (p=0.013) ارتباط معنی داری مشاهده شد.نتیجه گیری: بیشترین نمره مربوط به عزت نفس در بعد خانوادگی و کمترین نمره مربوط به بعد اجتماعی به دست آمد. با توجه به اهمیت و ضرورت عزت نفس در تعالی نفس پیشنهاد می گردد کارگاه های آموزشی تقویت عزت نفس با توجه به تاثیر عوامل متعدد بر آن برای دانشجویان برگزار گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، فریبا، میرزایی، مریم، تبری، رسول، و کاظم نژاد، احسان. (1395). بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2 )، 18-26. SID. https://sid.ir/paper/244477/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری فریبا، میرزایی مریم، تبری رسول، کاظم نژاد احسان. بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(2 ):18-26. Available from: https://sid.ir/paper/244477/fa

    IEEE: کپی

    فریبا عسگری، مریم میرزایی، رسول تبری، و احسان کاظم نژاد، “بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 ، pp. 18–26، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button