مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شرایط لازم برای بهبود دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را ایجاد کرده و فرآیند یادگیری را تسهیل می نمایند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی, از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-1395, تعداد310 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بود. داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون همزمان و آزمون t مستقل و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شناختی (0.63) و فراشناختی (0.72) با دستاوردهای تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار داشته (0.01 p=,R=0.784 ) و قادرند 61 درصد از واریانس کل دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد که میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (t=2.25, p=0.19) و دستاوردهای تحصیلی (t=3.69, p=0.19) دانشجویان دختر بالاتر از پسر و در دانشجویان غیربومی (t=0.089, p=0.818) بالاتر از بومی (t=2.072, p=0.039) است اما این تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش, ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قادرند دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمایند. لذا به مدیران و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی توصیه می گردد با اتخاذ روش های مناسب فواید استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را برای دانشجویان تبیین نموده و هم چنین تلاش نمایند توانایی های آنان را در این زمینه بهبود دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، سمیه، زینلی پور، حسین، و ناصری جهرمی، رضا. (1396). بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 48-56. SID. https://sid.ir/paper/244522/fa

    Vancouver: کپی

    زارع سمیه، زینلی پور حسین، ناصری جهرمی رضا. بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):48-56. Available from: https://sid.ir/paper/244522/fa

    IEEE: کپی

    سمیه زارع، حسین زینلی پور، و رضا ناصری جهرمی، “بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 48–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244522/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button