مقدمه: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شرایط لازم برای بهبود دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را ایجاد کرده و فرآیند یادگیری را تسهیل می نمایند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-1395، تعداد310 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بود. داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و آزمون t مستقل و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شناختی (0.63) و فراشناختی (0.72) با دستاوردهای تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار داشته (0.01 p=،R=0.784 ) و قادرند 61 درصد از واریانس کل دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد که میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (t=2.25, p=0.19) و دستاوردهای تحصیلی (t=3.69, p=0.19) دانشجویان دختر بالاتر از پسر و در دانشجویان غیربومی (t=0.089, p=0.818) بالاتر از بومی (t=2.072, p=0.039) است اما این تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قادرند دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمایند. لذا به مدیران و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی توصیه می گردد با اتخاذ روش های مناسب فواید استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را برای دانشجویان تبیین نموده و هم چنین تلاش نمایند توانایی های آنان را در این زمینه بهبود دهند.