مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

چکیده

 هدف: با توجه به اهمیت مداخله به هنگام و نقش تعاملات اولیه والد کودک در رشد زبان, مهارتهای ارتباطی و قابلیتهای اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا تدوین برنامه توانبخشی خانواده محور با هدف توانمندسازی والدین به عنوان درمانگر اصلی ضروری است. روش بررسی: با استفاده از نمونه ­ گیری هدفمند 62 نفر از کودکان ناشنوای شدید به بالای زیر 2 سال که یا تحت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند و یا کاندید دریافت کاشت حلزون شنوایی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. آزمودنی­ های گروه آزمایش از برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بهره بردند. برای بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی از ابزارهای آزمون طبقه­ بندی عملکرد شنیداری (Categories of Auditory Performance; CAP), نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط/ سیاهه کودک نوزاد (Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist; CSBSDP) و پرسشنامه سنین و مراحل اجتماعی – هیجانی (Ages and Stages Questionnaire-Social Emotional; ASQ SE) استفاده شد. یافته ­ ها: تحلیل داده ها به روش تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه­ گیری مکرر حاکی از آنست که برنامه جامع توانبخشی خانواده محور در افزایش نمرات مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوای شرکت کننده در پژوهش موثر بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز اثربخشی این برنامه بر متغیرهای وابسته پژوهش پایدار است. نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش حاضر حاکی از تاثیر برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بر رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی درکودکان ناشنوا می ­ باشد. لذا کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیک خو، فاطمه، حسن زاده، سعید، افروز، غلامعلی، و فرزاد، ولی اله. (1397). مداخله به هنگام در حوزه شنوایی, زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 7(1 )، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/245286/fa

    Vancouver: کپی

    نیک خو فاطمه، حسن زاده سعید، افروز غلامعلی، فرزاد ولی اله. مداخله به هنگام در حوزه شنوایی, زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1397؛7(1 ):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/245286/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نیک خو، سعید حسن زاده، غلامعلی افروز، و ولی اله فرزاد، “مداخله به هنگام در حوزه شنوایی, زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 7، no. 1 ، pp. 57–68، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245286/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا