مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر تکالیف آگاهی صرفی در کودکان عادی و نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 111

چکیده

 هدف: آگاهی صرفی یک مهارت فرازبانی است. این مهارت, توسط دستکاری تکواژها که کوچکترین واحد معنادار زبان هستند, ارزیابی می­ شود. کودکان به تدریج با کلمات و تکواژها در بافت های مختلف مواجه می­ شوند و دانش صرفی را در پایه­ های سوم و چهارم ابتدایی می ­ آموزند. هیچ آزمون جامعی برای ارزیابی مهارت آگاهی صرفی در ایران وجود ندارد. بنابراین, مطالعات کمی وجود دارند که ارتباط بین مهارت آگاهی صرفی و خواندن را با استفاده از تکالیف محقق ساخت خود بررسی کرده ­ اند. این مطالعه­ ی مروری تکالیف آگاهی صرفی را از پژوهش ­ های مختلف در انگلیسی جمع­ آوری کرده است. روش بررسی: جستجو در پایگاه­ های اطلاعاتی SID, Iranmedex, google scholar, Scopus, PubMed, Science Direct, Medline و انجمن گفتار-زبان و شنوایی آمریکا انجام شد. مقاله بر پایه­ ی تکالیف و ویژگی های روان­ سنجی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ­ ها: تعداد 22 تکلیف برای ارزیابی آگاهی صرفی یافت شد. ویژگی­ های روان­ سنجی برای تمامی این تکالیف مورد ارزیابی قرار گرفتند. از بین تمامی تکالیف, 20 تکلیف دارای پایایی یا ثبات درونی بودند. تکالیف شامل هر سه نوع آگاهی صرفی (تصریفی, اشتقاقی و فرایند ترکیب) می­ باشند. نتیجه گیری: بسیاری از این تکالیف توسط محققین بر اساس هدف مطالعات ساخته­ شده ­ اند. این پژوهش­ ها آگاهی صرفی را دربافت کلمه و ناکلمه و تاثیر دانش واجی روی ناکلمه, مقایسه­ ی جملات از نظر صرفی, ابداعات و دستکاری ­ های صرفی, ترکیب تکواژها برای ساخت کلمه­ ی مرکب جدید و خواندن تکواژها مورد بررسی قرار داده­ اند. ویژگی های روان­ سنجی تکالیف در این مطالعه مورد بحث قرار گرفته ­ اند. بر اساس مقدار ثبات درونی, تکالیفی که از پایایی یا ثبات درونی مناسبی برخوردارند شامل: تکلیف ترکیب جمله, تکمیل جمله, تولید پویای تکواژ, ریشه­ یابی, تکلیف قضاوتی ناکلمات تصریفی, تکلیف نسبتی صرفی, بازگویی تکواژ, استراتژی واجی و صرفی مورد استفاده برای خواندن و املا, تکلیف نسبتی, هجی­ کردن صرفی, انتخاب پسوند اشتقاقی, ساختار تکواژ, تکلیف آگاهی صرفی و آزمون TOLDمی­ باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میراحدی، سیده سمانه، سلیمانی، زهرا، و جلایی، شهره. (1397). مروری بر تکالیف آگاهی صرفی در کودکان عادی و نارساخوان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 7(1 )، 103-111. SID. https://sid.ir/paper/245291/fa

Vancouver: کپی

میراحدی سیده سمانه، سلیمانی زهرا، جلایی شهره. مروری بر تکالیف آگاهی صرفی در کودکان عادی و نارساخوان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1397؛7(1 ):103-111. Available from: https://sid.ir/paper/245291/fa

IEEE: کپی

سیده سمانه میراحدی، زهرا سلیمانی، و شهره جلایی، “مروری بر تکالیف آگاهی صرفی در کودکان عادی و نارساخوان،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 7، no. 1 ، pp. 103–111، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245291/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button