مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی آزمون حافظه فعال شنیداری و بررسی روایی و پایایی آن

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 85

چکیده

 هدف: با توجه به نقش حافظه فعال شنیداری در اکتساب زبان کودکان و ارتباط آن با رشد جوانب مهم زبان مانند اکتساب واژگان و همین طور توانایی این سیستم در ذخیره سازی اطلاعات و دستکاری آنها را در یک دامنه ی زمانی کوتاه مدت در این پژوهش بر آن شدیم تا با استفاده از ناکلمه که منعکس کننده ی عملکرد واقعی حافظه ی فعال شنیداری است ابزاری مناسب برای بررسی عملکرد حافظه فعال شنیداری تهیه کرده تا با کمک آن علاوه بر تعیین دقیق ظرفیت این حافظه, بتوان قابلیت دستکاری اطلاعات توسط این سیستم را نیز بررسی کرد.روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع ابزارسازی بود. ابتدا کلمات و ناکلمات تعیین گردید پس از طراحی آزمون پرسش نامه ی روایی محتوایی شامل 16 کلمه در بخش کلمه و 16 ناکلمه در بخش ناکلمه جهت محاسبه ی روایی محتوایی در اختیار صاحب نظران موضوعی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش, کودکان فارسی زبان 9 الی 14 ساله ی فارسی زبان شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای 96 نفر از کودکان 9 الی 14 ساله ی فارسی زبانی مدارس ابتدایی (پایه های سوم تا ششم) و راهنمایی (هفتم و هشتم) شهر تهران انتخاب شدند. آزمایه طی دو مرحله (مرحله اول اجرای آزمایشی و مرحله دوم اجرای نهایی و تعیین پایایی آزمایه ) اجرا گردید.یافته ها: نتایج نشان می دهد کلمات و ناکلمات دارای روایی محتوایی می باشند. میانگین امتیاز آزمودنیها در بخش کلمه 8.49, ناکلمه 7.76 و میانگین مجموع امتیازها  16.25بدست آمد. بین اجراهای متوالی نیز ضریب همبستگی در بخش کلمه 0.952 و در بخش ناکلمه 0.729 بدست در سطح معناداری (p<0.001) وجود دارد.نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد آزمون حافظه شنیداری بدست آمده برای آزمودنیهای این مطالعه ازروایی و پایایی مناسبی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پرهیزکارشهری، پریا، فرازی، مرتضی، بیگلریان، اکبر، رفیعی، فاطمه، و سلیمانی، نگار. (1396). طراحی آزمون حافظه فعال شنیداری و بررسی روایی و پایایی آن. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(2)، 79-85. SID. https://sid.ir/paper/245401/fa

    Vancouver: کپی

    پرهیزکارشهری پریا، فرازی مرتضی، بیگلریان اکبر، رفیعی فاطمه، سلیمانی نگار. طراحی آزمون حافظه فعال شنیداری و بررسی روایی و پایایی آن. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1396؛6(2):79-85. Available from: https://sid.ir/paper/245401/fa

    IEEE: کپی

    پریا پرهیزکارشهری، مرتضی فرازی، اکبر بیگلریان، فاطمه رفیعی، و نگار سلیمانی، “طراحی آزمون حافظه فعال شنیداری و بررسی روایی و پایایی آن،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 6، no. 2، pp. 79–85، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button