مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مواجهه شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران با صدا

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 131

چکیده

 زمینه و هدف: از نظر سازمان جهانی بهداشت صدا به عنوان سومین آلودگی خطرناک شهرهای بزرگ است. اتوبوس ها موضوع جالبی برای مطالعه آلودگی صوتی هستند. چون هم به منبع صدای متحرک محیطی (ترافیک) و هم منبع صدای شغلی برای رانندگان محسوب می شوند. هدف از این مطالعه بررسی تحلیلی مواجهه رانندگان اتوبوس های شهری تهران با صدا بوده است.روش بررسی: تراز صدا در 90 اتوبوس که در 3 گروه مجزا (1) 30 اتوبوس ایکاروس (2) 30 اتوبوس مان (3) 30 اتوبوس شهاب قرار داشتند و به صورت تصادفی انتخاب گردیده بودند اندازه گیری گردیده و به 8 ساعت کار در روز تعمیم داده شدند. همزمان آنالیز فرکانسی صدا در مراکز اکتاوباند نیز انجام گرفته و مقدار SIL برای اتوبوس ها محاسبه گردیدند. نتایج به دست آمده برای اتوبوس های مختلف با یکدیگر و مقادیر استاندارد مقایسه شد.یافته ها: تراز مواجهه 8 ساعته در رانندگان اتوبوس های نوع ایکاروس (82 dBA) بیشتر از نوع مان (77.6 dBA) و مقدار این دو بیشتر از نوع شهاب (75 dBA) می باشد. مقدار SIL نیز در اتوبوس های ایکاروس بیشتر از اتوبوس های دیگر است. آنالیز فرکانسی صدا نشان می دهد که عمر اتوبوس در فرکانس های مرکزی تاثیر معنی داری روی افزایش صدا دارد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که نوع اتوبوس و عمر اتوبوس از فاکتورهای تاثیر گذار بر مقدار مواجهه رانندگان با صداست که مشابه با نتایج مطالعات پیشین در این زمینه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، پروین، منظم اسماعیل پور، محمدرضا، رحیمی، عباس، ابراهیمی، حسین، و سلیمی، یحیی. (1388). بررسی مواجهه شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران با صدا. سلامت و محیط زیست، 2(2 (پی در پی 4))، 124-131. SID. https://sid.ir/paper/145881/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری پروین، منظم اسماعیل پور محمدرضا، رحیمی عباس، ابراهیمی حسین، سلیمی یحیی. بررسی مواجهه شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران با صدا. سلامت و محیط زیست[Internet]. 1388؛2(2 (پی در پی 4)):124-131. Available from: https://sid.ir/paper/145881/fa

    IEEE: کپی

    پروین نصیری، محمدرضا منظم اسماعیل پور، عباس رحیمی، حسین ابراهیمی، و یحیی سلیمی، “بررسی مواجهه شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران با صدا،” سلامت و محیط زیست، vol. 2، no. 2 (پی در پی 4)، pp. 124–131، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button