Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

880
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد-فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهن آگاهی, آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض مادر-فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود. روش پژوهش, آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. در این پژوهش نمونه شامل 30 دانش آموز پسر مادر سرپرست بود که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقه ای کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری, پرسشنامه تعارض والد-فرزند (PCS) و پرسشنامه قلدری (IBS) را تکمیل کردند. یافته ها تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات تعارض والد-فرزند و قلدری در مرحله پس آزمون و پیگیری را نشان داد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی, یک آموزش مؤثر برای کاهش تعارضات والد-فرزندی و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست است. با توجه به اثربخشی این روش, اجرای چنین جلساتی توسط روان شناسان, مشاوران مدارس و سایر درمانگران خانواده توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهاروند، ایمان، سودانی، منصور، و عباس پور، ذبیح اله. (1398). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد-فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست. روانشناسی خانواده، 6(1 )، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/250051/fa

    Vancouver: کپی

    بهاروند ایمان، سودانی منصور، عباس پور ذبیح اله. اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد-فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست. روانشناسی خانواده[Internet]. 1398؛6(1 ):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/250051/fa

    IEEE: کپی

    ایمان بهاروند، منصور سودانی، و ذبیح اله عباس پور، “اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد-فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست،” روانشناسی خانواده، vol. 6، no. 1 ، pp. 69–80، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250051/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا