مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,010
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین خودتنظیمی هیجانی، ادراک از محیط یادگیری و تاب آوری تحصیلی: کاربرد مدل یابی دو سطحی دانش آموز و کلاس

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 132

چکیده

 هدف از مطالعه حاضر, رابطه بین خودتنظیمی هیجانی, ادراک از محیط یادگیری و تاب آوری تحصیلی با کاربرد مدل یابی دو سطحی دانش آموز و کلاس بود. این مطالعه با ایده گرفتن از رویکرد بوم شناختی, نسبت به تاب آوری کودک و نوجوان, بر روی نقش معلم و کلاس می پردازد. این رابطه در میان 450 دانش آموز دختر دوره پایه دهم از مناطق 19گانه آموزش وپرورش مناطق تهران که از هر منطقه سه دبیرستان انتخاب شدند, بررسی گردید. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس های معلم به عنوان بافت اجتماعی (TSC), تاب آوری تحصیلی ARI و خودتنظیمی هیجانی (SRQ) بودند. نتایج تحلیل چندسطحی نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای پژوهش بود که با وارد کردن متغیرها در هر دو سطح, رابطه متغیر خودتنظیمی هیجانی با تاب آوری تحصیلی در سطح اول (سطح 001/0p<) و مؤلفه های درگیری, ساختار و حمایت از خودمختاری در سطح کلاس (001/0>p) معنادار است. بنابراین, مدارس حدود 27 درصد از واریانس تاب آوری تحصیلی را تبیین می کنند و 73 درصد برای عوامل سطح دانش آموزان تبیین شده است. همچنین نتایج نشان داد که مدل دوسطحی برخلاف مدل معمولی و یک سطحی, دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه می دهد. یافته های این پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر تاب آوری تحصیلی دانش آموزان چندسطحی است و برای بررسی تاب آوری تحصیلی دانش آموزان, باید به همه سطوح مؤثر بر آن توجه شود و با واردکردن متغیرها در هردو سطح, رابطه متغیر خودتنظیمی هیجانی با تاب آوری تحصیلی در سطح دانش آموز و مؤلفه های درگیری, ساختار و حمایت از خودمختاری در سطح کلاس معنادار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سمیعیان، سمانه، غلامعلی لواسانی، مسعود، و نقش، زهرا. (1398). رابطه بین خودتنظیمی هیجانی, ادراک از محیط یادگیری و تاب آوری تحصیلی: کاربرد مدل یابی دو سطحی دانش آموز و کلاس. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(3)، 119-132. SID. https://sid.ir/paper/250186/fa

    Vancouver: کپی

    سمیعیان سمانه، غلامعلی لواسانی مسعود، نقش زهرا. رابطه بین خودتنظیمی هیجانی, ادراک از محیط یادگیری و تاب آوری تحصیلی: کاربرد مدل یابی دو سطحی دانش آموز و کلاس. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(3):119-132. Available from: https://sid.ir/paper/250186/fa

    IEEE: کپی

    سمانه سمیعیان، مسعود غلامعلی لواسانی، و زهرا نقش، “رابطه بین خودتنظیمی هیجانی, ادراک از محیط یادگیری و تاب آوری تحصیلی: کاربرد مدل یابی دو سطحی دانش آموز و کلاس،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 3، pp. 119–132، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا