مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,286
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه های آموزشی پریودنتیکس و سلامت دهان از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی یک فرآیند مستمر می باشد که به منظور ارتقا یادگیری دانشجویان و برنامه ریزی تغییرات لازم برای دستیابی به اهداف آموزشی ضروری می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی دو گروه آموزشی سلامت دهان و پریودنتیکس بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) انجام شد و در چهار حیطه (محتوا, درون داد, فرآیند و برون داد) در مورد دو گروه آموزشی سلامت دهان و پریودنتیکس در دانشجویان دو سال آخر در دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران صورت گرفت. مقایسه دو گروه آموزشی با آزمون غیر پارامتریک من ویتنی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: میزان درصد پاسخ دهی دانشجویان سال ششم, 7.67% و دانشجویان سال پنجم, 5.87% بود. در حیطه محتوا دانشجویان از درس پریودنتولوژی نسبت به درس سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی رضایت بیشتری ابراز نمودند. در حیطه درون داد دانشجویان انگیزه و مهارت مدرسین واحد پریودنتولوژی را کافی ندانستند. در حیطه فرآیند در مجموع 67% دانشجویان در رابطه با تدریس مدرسین گروه پریودنتیکس کاملا یا تاحدودی دچار مشکل شده بودند. از نظر حیطه محتوا P=0.018 و فرآیند P=0.04 بین دو گروه آموزشی تفاوت آماری معنی دار مشاهده شد. در حیطه برون داد دانشجویان توانایی تئوری و عملی مرتبط با آموزش گروه پریودنتولوژی را در مورد عناوینی مانند اسپلینت, ایمپلنت, کنترل ژنژیویت حاد و الکتروسرجری «ضعیف» و در مورد سایر عناوین, «خوب» ارزیابی کردند. در درس سلامت دهان اغلب دانشجویان آگاهی خود در زمینه سرفصل «دندانپزشکی مبتنی بر شواهد» و توانایی عملی کاربرد آن جهت پاسخگویی به مسایل کلینیکی را در حد «متوسط» ارزیابی نمودند.نتیجه گیری: ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی دو گروه سلامت دهان و پریودنتولوژی با استفاده از الگوی سیپ نشان داد که در دو حیطه محتوا و فرآیند بین دو گروه آموزشی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. بازنگری عناوین فرعی در حیطه های مذکور که میزان دستیابی به آنها ضعیف بوده است در ارتقا برنامه آموزشی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاک دامن، افسانه، سلیمانی شایسته، یداله، خرازی فرد، محمدجواد، و کابوسی، رقیه. (1390). بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه‌ های آموزشی پریودنتیکس و سلامت دهان از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، 24(1 (مسلسل 66))، 20-25. SID. https://sid.ir/paper/25350/fa

    Vancouver: کپی

    پاک دامن افسانه، سلیمانی شایسته یداله، خرازی فرد محمدجواد، کابوسی رقیه. بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه‌ های آموزشی پریودنتیکس و سلامت دهان از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)[Internet]. 1390؛24(1 (مسلسل 66)):20-25. Available from: https://sid.ir/paper/25350/fa

    IEEE: کپی

    افسانه پاک دامن، یداله سلیمانی شایسته، محمدجواد خرازی فرد، و رقیه کابوسی، “بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه‌ های آموزشی پریودنتیکس و سلامت دهان از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ،” مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، vol. 24، no. 1 (مسلسل 66)، pp. 20–25، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا