مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان تهرانی: کاربردی از نظریه رفتار برنامه ریزی شده

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 24

چکیده

 سابقه و هدف: میزان فعالیت جسمانی به عنوان عامل اساسی سبک زندگی سالم, در زنان کمتر از حد لازم است. مداخلات آموزش سلامت نظریه محور از جمله نظریه رفتار برنامه ریزی شده تاثیر بسزایی در ارتقا و پایداری فعالیت بدنی دارند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان ساکن در خانه های سازمانی تهران بود.مواد و روش ها: یک کارآزمایی تصادفی شاهددار روی 130 نفر از زنان ساکن در منازل سازمانی تهران (1393) انجام شد که به طور تصادفی و توسط نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. جلسات آموزشی بر اساس روش های تعدیل سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده (نگرش ابزاری و عاطفی, هنجارهای انتزاعی, ادراک کنترل رفتاری, قصد و رفتار) اجرا گردید. سازه های نظریه, سطح و شدت فعالیت بدنی, شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به لگن, قبل, سه و شش ماه بعد از آموزش با استفاده از 16-SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: اجرای برنامه آموزشی موجب افزایش و تداوم میانگین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و میانگین رتبه سطح و شدت فعالیت جسمانی, به ترتیب در سه و شش ماه بعد از مداخله در گروه آزمون گردید (P<0.001). همچنین کاهش و پایداری متوسط شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به لگن در مقاطع زمانی مشاهده شد (P<0.001). اما در گروه کنترل هیچ تغییر معنی داری در متغیرهای مذکور حاصل نشد (P>0.05).نتیجه گیری: اجرای جلسات آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در بانوان می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلام نیاشیروانی، زینب، غفرانی پور، فضل اله، قراخانلو، رضا، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1394). بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان تهرانی: کاربردی از نظریه رفتار برنامه ریزی شده. آموزش و سلامت جامعه، 2(4)، 13-24. SID. https://sid.ir/paper/253605/fa

    Vancouver: کپی

    غلام نیاشیروانی زینب، غفرانی پور فضل اله، قراخانلو رضا، کاظم نژاد انوشیروان. بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان تهرانی: کاربردی از نظریه رفتار برنامه ریزی شده. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1394؛2(4):13-24. Available from: https://sid.ir/paper/253605/fa

    IEEE: کپی

    زینب غلام نیاشیروانی، فضل اله غفرانی پور، رضا قراخانلو، و انوشیروان کاظم نژاد، “بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان تهرانی: کاربردی از نظریه رفتار برنامه ریزی شده،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 2، no. 4، pp. 13–24، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253605/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button